23. okt
Jernbane: Toget på den nye jernbanestrekningen sør i Stange. Feil beslutningsgrunnlag?
Foto: Christian E. Bergheim
 
Stortinget bestemmer hvor jernbanen skal gå
Kulvertløsning for trasé vest er ikke det JBV ønsker seg, derfor har de gjort det vanskelig å akseptere vilkårene for denne løsningen.

Publisert: 14.sep.2016 04:01
Oppdatert: 14.sep.2016 08:41

Paradoksalt nok vil forslagene til Børresen, Holm, Øygarden og Skibnes om å starte kulverten lengre sør gjøre løsningen enda dyrere og bidra til å gjøre det langt lettere for JBV å få trumfet gjennom sin masterplan fra dag én; bru/fylling over Hamarbukta og dagløsning gjennom hele Hamar vest, fordi Stortinget vil mene at kulvert blir for dyrt.

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen sier i HA 6. september: «Vi må holde kostnader nede og ta hensyn til grunnforhold». I HA 6. september registrerer jeg at JBV ved Sverre Setvik ikke er sikre når det gjelder tunnelinnslag ved bryggeriundergangen og tunnel mot Furuberget, fordi de ikke har utredet det ennå. Likevel legges tunnel frem som «lokkemiddel» for trasé vest.

Det er også grunn til å stille spørsmål ved hvorfor ikke JBV har kommet lengre med utredninger og avklaringer om tunnelinnslag ved bryggeriundergangen og tunnel videre mot Furuberget før politikere skal fatte beslutninger om jernbanetraséer. Det lukter ikke bra.

I kjent stil gir JBV kort tid og dårlig/feil beslutningsgrunnlag til politikerne. Det gjorde JBV også da trasé for dobbeltspor mellom Eidsvoll og Tangen skulle vedtas. 15. desember 2011 uttalte SVs Hallgeir Langeland til Dagens Næringsliv at Jernbaneverket bevisst har forledet politikerne til å tro at deres trasévalg er det beste, uten at det er blitt dokumentert.

Det er Stortinget som beslutter trasévalget gjennom Hamar, basert på beslutningsgrunnlaget de får fra JBV, lokale politikere, lobbyvirksomhet og andre lokale krefter. Bør ikke Stortinget velge trasé øst som er billigere enn begge vestlige traséer og scorer best på alle målbare fakta fra utredningene til eksterne konsulentselskaper?

Jeg synes det er merkelig om ikke de eksterne konsulentselskapene basert på dette faktisk anbefalte trasé øst. Gjorde de det? Har den delen av rapporten blitt unntatt fra offentlighet, som de gjorde med Deutsche Bahn sin rapport? Søk på Google og «skandalen langs Mjøsa», så finner dere interessante opplysninger.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke