buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
14. okt
Øst: Her er vårt forslag til trase for Øst for å spare mest mulig av bebyggelsen på Disen. Illustrasjon: Stein Brohjem
 
Støtter alle forslag som redder strandsonen
Jernbanedebatten: Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar svarer på utfordringene i HA 20. april.

0
Publisert: 25.apr.2016 04:00
Oppdatert: 25.apr.2016 06:56

Vi har i HA 20. april fått flere utfordringer fra fire engasjerte privatpersoner. Våre svar her bygger på de forutsetninger det offentlige har lagt til grunn for bygging av nytt dobbeltspor, og hva vi mener må være overordnet, så som vern av strandsonen.

VEST: Det er riktig at vi er meget skeptisk til Jernbaneverkets (JBV) løsning både med bru og kulvert. Bro blir et visuelt bredt belte over Mjøsa foran sentrum som vil stenge utsikten. Videre vil Koigen bli sterkt berørt av et dobbeltspor tett på. Vi mener også at denne løsningen vil generere mye støy, noe bildene naturlig nok ikke gjengir. Vi har fra JBV fått opplyst noen krav som stilles på grunn av drift og sikkerhet som påvirker mulige løsninger for kulvert:

• Det skal bygges sikkert i forhold til en 200 års flom, det vil si på 128 m (over havet). Nær vannet skal man også beregne et tillegg på 0,5 m på grunn av bølger. Dette er en drøy meter høyere enn sporene ved Hamar stasjon i dag og for øvrig samme høyde som sporene på bryggeriundergangen.• Stigningsgraden skal ikke overstige 12,5 promille.• Sporene ved plattformene må ligge vannrett.• Kulverten må være godt sikret i forhold til båttrafikk, også hensyntatt den betydelig varierende vannstanden i Mjøsa.

Vi kan ikke se at løsningen disse fire har presentert tilfredsstiller disse kravene. Ved å flytte perrongene 150 meter sørover er man jo også «halvveis» til Vikingskipet og langt fra stasjonsbygningen mange mener fortsatt skal være nettopp det.

Vi definerer strandsonen som området fra dagens stasjon (det gamle politihuset) til bryggeriundergangen. Da vil også en kulvert, som er synlig over deler av Hamarbukta, være uakseptabel fra vår side. Derfor blir det vanskelig å støtte deres forslag.

Vi minner ellers om vårt leserinnlegg i HA 3. februar med tittel: «Senket H1 redder strandsonen». Vi skrev: «La det vært helt klart: Vi roser ethvert initiativ som redder strandsonen i Hamar, så også dette forslaget.» Dette var imidlertid en helsenket løsning, fra før Åkersvika til etter Furuberget, lansert av blant andre Gunnar Holm.

Når det gjelder utfordringen om hva vi mener om de andre løsningene, så kan det oppsummeres slik:

MIDT: Denne løsningen kom på banen igjen etter at blant andre vi i Folkeaksjonen foreslo å flytte traseen til nåværende plassering mellom CC Stadion og Rådhuset. Vi mener løsningen har mange fordeler, men den forutsetter mest mulig tildekking (kulvert). Det er ingen grunn til at løsningen skal være en lang grop gjennom bydelen. Lokket over sporene må være en del av det totale prosjektet, dimensjonert for det som var på stedet før bygging. Trengs ytterligere forsterkninger, så må det være utbyggers ansvar. Når det gjelder parkering, har vi tidligere lansert parkeringshus med nedgang til plattformer på trekanten i Parkgaten og Fuglesettomten, her i kombinasjon med stasjonsbygg. Midt har også den fordelen at den har tilsving fra alle de tre retningene.

ØST: Denne løsningen har vi i flere omganger forsøkt å bearbeide. Vi flyttet sporet nordover rundt det meste av bebyggelsen på Disen. Det har JBV fulgt opp. Vårt forslag om å legge sporene nordover på høyde 128 m og under Vangsveien, for raskt å gå inn i en miljøtunnel, har JBV så langt ikke fulgt opp.

KONKLUSJON: Vi er fortsatt tilhenger av alle løsninger som kan redde hele strandsonen. De som utfordret oss mener også å vite at de over 6.000 som har skrevet under på våre lister, ønsker å vite hvilket alternativ vi går inn for. Det tror vi ikke de gjør. Jeg tror de er glade for at vi er trofaste mot det mandatet de har gitt oss, kjempe for en jernbanefri strandsone. De har ikke skrevet under på hvilken løsning de ønsker, bare hvilken de ikke ønsker!

 
– Artikkelen fortsetter under bildet –
Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone ved Geir Bjørnar Smebye.
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
Şehirlerarası evden eve nakliyat