buy Instagram followers
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
paykwik
justin tv
paykasa paykwik
20. okt
Støy: Støyen rundt flyplassen er mer plagsom enn fra flyplassen. For eksempel fra Kårtorpvegen.
 
Støyen rundt flyplassen mer plagsom
Støy er definert som uønsket lyd og kan forårsake søvnforstyrrelser, redusert livskvalitet og redusert helse. Støy anses som forurensning etter forurensningsloven.

Publisert: 22.jul.2019 14:36
Oppdatert: 22.jul.2019 15:14

De viktigste støykildene til støy er veitrafikk og annen samferdsel, industri, tekniske installasjoner, naboaktiviteter og bygge- og anleggsvirksomhet.

For å unngå alvorlig støyplage har Verdens helseorganisasjon (WHO) anbefalt at støynivået fra utendørs kilder ikke overstiger 55 dB i gjennomsnittlig støynivå på dag og kveld. Om natta bør gjennomsnittlig og maksimalt støynivå utenfor soverom ikke 45 dB for å unngå søvnforstyrrelser.

Jeg har vært en nær nabo av flyplassen mer eller mindre sammenhengende siden 1960. Opp gjennom årene har det vært diverse aktiviteter på flyplassen uten at vi har vært nevneverdig plaget av støy fra den kanten.

Hamar flyplass er eneste flyplass på indre Østlandet som har eget drivstoffanlegg. Dette benyttes blant annet av politiet, Forsvaret og ambulansefly. Kjekt å vite dersom en skulle bli syk i Syden, og få behov for hjemtransport i ambulansefly.

Det har vært forskjellig aktiviteter med tilhørende arbeidsplasser ved flyplassen opp gjennom tidene. Videre framover kan kanskje flyplassen få en rolle sammen med det nye sykehuset for Innlandet som base for ambulansehelikoptre og kanskje ambulansefly. Dette vil selvfølgelig også medføre noe støy. Men dette har vært støy av kort varighet. Det tar ikke lang tid for et fly eller helikopter og ta av eller land.

Da vil jeg påstå at støyen rundt flyplassen er mye mer plagsom. Rundt flyplassen er det mye trafikk på gjennomfartsveiene inn mot sentrum og Hamar Vest. Kårtorpvegen har en døgntrafikk på rundt 8.000 biler i døgnet. I tillegg til nødvendig transport med tilhørende støy, forgår det en del «testkjøring» med motorsykkel og bil på natten som har et støynivå langt over WHOs anbefalte støygrenser. Slik støy blir en nok ikke utsatt for i rolige boligstrøk i mer sentrumsnære strøk. Så da kan kanskje flystøyen oppleves mer plagsom, dersom en hører godt etter.

Alternativet til flyplassen er et regulert boområde med kanskje opp mot 1.000-1.500 boenheter i blokk- og rekkehusbebyggelse med alt det vil føre med seg av enda mer støy og trafikk-problemer. Derfor vil jeg håpe at flyplassen kan bestå i mange år til. I hvert fall til Vold og Lund er ferdig utbygget. Kanskje det også er mulig med noe fortetting i villahager rundt sentrum av Hamar. Dessuten ser det ut som det også løsner for utbygging av Espern.

Innen da kan det være at vi blir glad for at vi tok vare på flyplassen med alle dens muligheter inn i fremtiden.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat