buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
14. okt
Illustrasjon: Her vises en rimelig løsning for å gjøre om dagens 8-metersplan til et friområde for allmenheten.
 
Strandsone best uten jernbane
Det er skrevet mange leserinnlegg om kulverten, og det er riktig at Kristian Tonning Riise i et leserinnlegg skrev «potensielt … 6-7-meter», men når dette brukes i en overskrift « … en mur 6-7 meter …», og det henvises til flere leserinnlegg, mener vi dette en unødvendig dramatisering.

Publisert: 11.nov.2018 12:50
Oppdatert: 11.nov.2018 12:57

Når Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar hele tiden har skrevet om en flomsikring på 128 moh, så skyldes det at det er denne høyden Jernbaneverket /Bane NOR har lagt dobbeltsporet på for å unngå 200 årsflommen. Det er altså ikke en høyde Folkeaksjonen eller undertegnede har funnet på. Derfor forholder vi oss til denne høyden. Vi tror også at de siste årenes klimaendringer ikke gir grunnlag for å kompromisse på dette området.

Vi ser at kulvertgjengen flere ganger har fått sin illustrasjon på trykk med en landtunge ut i Hamarbukta og påsatte høyder for dobbeltsporet. Når illustrasjonen mangler høyden for flomsikring, gir dette et misvisende inntrykk. Det er mindre interessant hvor høyt sporet ligger, når terrenget rundt må være høyere. Derfor burde flomsikringen vært tydelig markert.

Uansett hvor mye kulverten senkes nordover fra dagens stasjon, vil et dobbeltspor med alt som hører med av kjørestrøm, signaler og sikkerhetsgjerder for oss bli fremmedelementer i strandsonen foran Hamars historiske sentrum. Det fantastiske for Hamar er at man har alternativer. Nå kan man rette opp «feilen fra i går». Få, om noen, ville lagt jernbanen der den ligger i dag, hvis man skulle startet med blanke ark. Det er jo nettopp det man nå skal gjøre, bygge to nye spor og fjerne alt det gamle. Da kan man heller legge det et annet sted, så kan man også bruke dagens spor uhindret i byggeperioden.

På spørsmålet om vi kan ønske oss en bedre løsning, er vårt svar enkelt, JA. Vi ønsker oss en jernbanefri strandsone hele veien fra dagens stasjon til bryggeriundergangen. Det betyr at vi ønsker alle jernbanerelaterte installasjoner fjernet og hele området mellom Strandgaten og Mjøsa åpnet for allmenheten.

I 2015 laget arkitekt MNAL Kjell H. Bjørklund en del illustrasjoner for oss for å vise hvordan det kunne bli. På den vi viser her, er løsningen gjort billigst mulig, med å beholde ytterkanten mot Mjøsa, men endre overflaten på 8-metersplanet fra asfalt til grønt. Dette er selvsagt bare en idé, men vårt poeng var å vise at det ikke trenger å koste alt for mye å åpne opp området som friområde når Bane NOR har fjernet det gamle sporet.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
Şehirlerarası evden eve nakliyat