buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
14. okt
 
Svar om øst-spørsmål

Publisert: 01.nov.2016 13:59
Oppdatert: 01.nov.2016 14:12

Veldig mange spørsmål fra Sven E. Godager (HA 29. oktober), men siden det har manglet veldig på saklige motforestillinger mot Øst vil jeg forsøke å svare.

En overordnet forutsetning for svarene er at selv med fullgod løsning for godstransport er Øst minst 1,4 milliarder kroner billigere en JBVs kulvert forslag. Når jeg sier «minst» så er det fordi Riksantikvarens (RA) innsigelse mot kulverten gjør det urealistisk å tenke seg utbygging av Hamarbukta og det er en viktig forutsetning i finansieringen av Vest-alternativet. Med den besparelsen er det rom for omfattende avbøtende tiltak i Korridor øst.

Ramsar: Det er snakk om et veldig lite areal for eksempel i forhold til E6-utbyggingen og de fleste eksperter sier at det ikke gjør noen forskjell i forhold til fuglelivet. Det går eventuelt an å restaurere erstatningsområder.

Vikingskipet: Parkeringsplasser kan bygges i høyden. En så effektiv tilbringertjeneste med både buss- og togstasjon rett utenfor, betyr muligheter og ikke utfordringer for både Vikingskipet og Briskeby stadion som arenaer for store arrangementer.

Adkomst: Tilbringer systemet og tilgjengelighet for taxi, buss og privatbiler, er sett på som en av de største fordelene med stasjon ved Vikingskipet. Videre utbygging av eksisterende stasjon vil være et mindre sentralt trafikknutepunkt. Det vil også gi mer trafikk i sentrumsnære områder og begrense mulighetene til å utvikle et bilfritt sentrum. Førerløs kollektivtransport og trender innenfor teknologi og samfunnsliv, gjør at de fleste byer med miljøambisjoner jobber aktivt i retning av bilfritt sentrum.

Omdisponering av arealer: Brannstasjonen og også noe næringsvirksomhet må sannsynligvis flyttes. I forhold til inngrepene langs andre traséer, som er betydelig større og frigjøringen av store sentrumsnære arealer, så kommer igjen øst-alternativet best ut. Dette er beskrevet og prissatt i JBV sin egen konsekvensutredning hvor samfunnsnytten med øst er vurdert til å være NOK 440 høyere enn for kulvert-alternativet. Deres utbyggingsplaner i Hamarbukta som er helt urealistisk med RAs innsigelser, gjør at den relative fordelen for Øst her er større og sannsynligvis minst 1 milliard totalt sett.

Industri/Næringsliv: Trehørningen og Olrud-området er veldig sentralt og godt egnet for industri og logistikkintensivt næringsliv. Rundt Jernbanestasjonen bør det uansett primært utvikles for administrativt- og tjenesteytende næringsliv.

Finansiering av strandsona: Med flytting av jernbanen vil arealene der bli de mest verdifulle i hele Hedmark og kanskje hele Østlandsområde. I Oslo diskuterer kommunen med utbyggere for å få dem til å plukke opp en milliardregning i tunneler og infrastruktur for å få tillatelse til å bygge ut Filipstad. Strandpromenade og brygger er veldig billig i forhold! Det eneste kommunen må gjøre er å fortelle hvordan de vil ha det. Dette er et mye større problem med dagløsning og kulvert hvor nærliggende arealer blir mindre attraktive.

Jernbanemuseet er det også plass til. Kanskje deler av den gamle traséen kan brukes til trikk eller tog – sånn som i Kardemomme By?

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
Şehirlerarası evden eve nakliyat