buy Instagram followers
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
paykwik
justin tv
paykasa paykwik
20. okt
SYKKEL: Slik ser sykkelvegen ut i for eksempel Sarpsborg.Foto: Geir Egilsson
 
Sykkelby uten sykkelveier
Over hele verden satses det stort på tilrettelegging for sykling. Store og små steder har sett at prioritering av sykkelen kan bidra til et bedre og tryggere bymiljø og livskvalitet for innbyggerne.

Publisert: 19.jun.2018 12:05
Oppdatert: 19.jun.2018 12:56

De vil bli som Amsterdam, København, og nå Oslo. Vinneren i Norge er likevel Kristiansand, som i år ble kåret til den beste av de norske sykkelbyene. Hamar har falt dramatisk på denne lista, fra fjerde plass i 2016 til femtende plass i år.

Det er mye å lære av Oslo, som vil være sykkelby for alle. Hver uke rulles det ut nye røde sykkelfelt, ofte bredere enn minstestandarden og adskilt fra annen trafikk der det er mulig. Resultatet er at flere bruker sykkel i hverdagen, og en voksende andel av innbyggerne setter pris på en politikk som gjør det lettere å ta seg fram uten bil.

Vil Hamar tilbake i sykkelbytoppen kan man ta tak i de punktene byen scorer dårligst på i undersøkelsen:

Hamar-syklistene mener muligheten til å ta med sykkel på buss og tog er mangelfull. Sykkelstativer er standard på bussene i mange byer i billandet USA, og burde være enkelt å få til også her. Ledig kapasitet på togene bør brukes til å la folk ta med sykkelen gratis mellom stasjonsbyene på Hedmarken. Det er ikke mange som ønsker å etterlate sin dyrebare sykkel under åpen himmel på en stasjon. Der bør det være et trygt sykkelhotell.

Vedlikeholdet er en annen årsak til misnøye blant syklende i Hamar. Mange velger å sykle i veien for å slippe hull og humper. Rester av glass, grus eller løv er også daglige utfordringer. Vinterstid er det ofte godt brøyta, men brøytekanter og holke kan gjøre sykkelturen utfordrende. Da er det noe å lære av Trondheim som har feiemaskiner som holder sykkelveiene bare vinterstid, eller Umeå i Sverige og Oulo i Finland hvor mer enn hver tredje syklist tråkker seg gjennom vinteren.

Det er gang- og sykkelveier fra Hamar til Brumunddal, Løten/Ådalsbruk og Stange. Men Hamar kommer dårlig ut på sammenhengen i sykkelnettet. Dette kommer tydeligst til syne i sentrum, der syklende må dele plass med bilene. Selv med 30-sone i byen vegrer mange seg for å sykle sammen med busser og vogntog. Valget er å sykle på fortauet, som er lite effektivt, og det skaper fort konflikt med gående. Hamar trenger bedre løsninger, som gjør det trygt og effektivt å ta seg rundt om syklisten er 8 eller 80 år.

Mange spør hvordan Hamar kan kalle seg en sykkelby, for det skjer jo ingenting. Det er et berettiget spørsmål. Det finnes muligheter for bypakkeavtaler og det kan søkes om statlige midler. Det krever tydelige ambisjoner og gode planer. I en by som vil prioritere barn og unge, og som har proklamert det grønne skiftet burde sykkelen være en naturlig del av løsningen.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat