23. okt
Stasjon: Jernbanekaféen ligger litt for langt fra sentrum.
 
Synsing om vest
Tre ganger denne sommeren har Trygve Slagsvold Vedum blitt avkrevd dokumentasjon for sin påstand om at sentrum i Hamar «dør» hvis stasjonen flyttes til Vikingskipet.

Publisert: 13.sep.2019 13:14
Oppdatert: 13.sep.2019 21:06

Men å dokumentere framtida er en vanskelig sport. Det vi får, er gode eller mindre gode gjetninger. De beste gjetningene er så faktabasert som mulig, de mindre gode beveger seg mot ren synsing.

Synsing er det i alle fall når øst-tilhengerne har kalt Kulvertgjengens planer for Vest for «teknisk umulig» og «altfor dyrt». Vi har bygget alle våre forslag på matematiske utregninger som bygger på kravspesifikasjonene for nasjonal jernbaneutbygging. De viser at det er teknisk mulig å få kulverten så dyp at Hamarbukta blir åpnet med et bredt og dypt sund. De siste planene fra BaneNOR viser også at det er teknisk mulig. Hvor dyrt det blir, får vi vite i oktober. Men kanskje blir sundet bare 50 meter bredt og en meter dypt, siden BaneNOR så langt ikke har spurt Fylkesmannen om å få legge sporet over Åkersvika på innsiden av det gamle.

At det er tungt å drive jernbanekafeen synes også mange er et eksempel på at stasjonens plassering har lite å si for bysentrum. Vi synes heller at dette viser at stasjonen er litt for langt fra sentrum allerede. Den avstanden folk vil gå til fots, er ikke større enn at stasjonen i dag er litt på grensa. Spisestedene i Hamar ligger tett i sentrum, innenfor gåavstand fra hverandre. Å kunne gå mellom alle sentrums spisesteder er jo litt av et privilegium, og dette småbypreget og nærheten til Mjøsa er noe mange liker ved byen vår.

Og så må vi huske at de som reiser med toget til og fra Hamar, er ute i mange andre ærender enn for å handle. De er blant annet turister, konsulenter, næringsdrivende, konferansedeltakere, ansatte i offentlige etater, reklamefolk, lærere og studenter. Mange sentrale næringslivsfolk har også tilkjennegitt at de ønsker stasjonen i sentrum. Og i HA 10. september ble en undersøkelse blant studentene ved Høgskolen i Innlandet presentert. Den forteller at 30,4 prosent av studentene tar tog til Hamar, og at «Når vi ser på hva som gjør at jernbanen ikke er et attraktivt transportmiddel for studenter, så er lang avstand til togstasjon, for få avganger og høy pris på billetter noen av hovedfaktorene».

At kort avstand fra stasjonen til stedet en skal til, er viktig, bekreftet også Trine Skei Grande da hun åpnet Likestillingssenterets nye lokaler, midt i de travle bompengeforhandlingene; da takket hun for at det lå så nært stasjonen.

Vi synes utfordringene og usikkerheten knyttet til hva som vil skje i en todelt småby, er så mange at byen bør velge Vest. Vi ønsker at Hamar skal ha en stasjon i sentrum som samtidig sikrer at byen kan få en flott strandsone som ikke vil være truet av utbygging i kommende generasjoner. I tillegg vil en trasé vest føre til at ingen av Hamars flotte bydeler i vest eller øst blir ødelagt.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke