buy Instagram followers
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
paykwik
justin tv
paykasa paykwik
21. okt
ILLUSTRASJON: Senket H1 i tunnel legges i fjell under Gutulia. Senket «Søndre tangent» kan legges parallelt med jernbanen.
 
Ta vare på Hamars jernbanekompromiss!
Hamar kommunestyre tar i dag en historisk avgjørelse om jernbaneutredninger.

0
Publisert: 17.jun.2015 04:00
Oppdatert: 17.jun.2015 07:19

MENINGER

Skal Jernbaneverkets (JBVs) forslag til planprogram for dobbeltspor på strekningen Sørli-Brumunddal med rådmannens endringer godtas, eller kan politikerne forstå at de også kan foreslå egne endringer/tillegg? Det er politikerne i Hamar som instruerer Jernbaneverket til å lage planprogram og kommunedelplan.

Jeg minner om at Hamars politikere vedtok enstemmig (alle partier) i Kommunestyret 6. juni 2012 å skyve til side H1 i dagen som trase-alternativ. I stedet ba de Jernbaneverket (JBV) om å utrede tre tunnel-alternativer. Sitat:

• Dagens trase i tunnel/senket. Dagens stasjon beholdes (H1 senket).

• Tunnel under byen med underjordisk stasjon (H2 & Norsk Banes alt. 2b).

• Omlegging øst for sentrum med stasjon ved Vikingeskipet (H5).

Dette vedtaket gjelder fremdeles. Men Jernbaneverket (JBV) har uten særlige begrunnelser utelatt det første alternativet, senket H1 i sitt forslag til planprogram. De beholder H1 i dagen, men de beholder også «høy H5» som en ekstra utgave i «korridor Øst». Denne må oppfattes som et eget trasealternativ, med bro på 10-15 m høye pillarer på tvers i Åkersvika. Ingen har bestilt dette forslaget fra JBV. Høy H5 kan byttes ut med senket H1.

Heldigvis har JBV sagt de vil ha utredet H1 i tunnel fra Bryggeriet til Jessnes i «Korridor Vest». Den kan gå i fjelltunnel under Gutulia. Rådmannen foreslår som endring å utrede senket dobbeltspor fra nåværende stasjon til mulig tunnel fra Bryggeriet. Stange kommune har ønsker om kulvert/tunnel gjennom Bekkelaget ned til Åkersvika. Da mangler bare en kilometer i Åkersvika og en kilometer stasjon på at hel senket H1 blir utredet. Denne sjansen må Hamars politikere nå ta vare på.

Nå bør utredning vise hvordan stasjon under Vangsvegen (H2) blir dyrere enn senket stasjon (H1), der den ligger i dag. Vi innvinner ca 400 mål areal med ledig plass for parkering, tilkjøring, trafikkterminal, boliger og grønt-areal med senket H1. Da frigis hele strandlinjen, også i Åkersvika, hus rives ikke, ekspropriasjoner unngås, støy er borte.

Rådmannens forslag om å senke banen over Hamar-bukta må selvfølgelig også medføre hel eller delvis senkning i stasjonsområdet på grunn av stigningsforholdet. Senket H1 bør utredes også med sikte på bedre flomsikring og hovedveger i sentrum. Alternativet gir mulighet for tunnel-tverrslag med kopling til nåværende bane for massetransport og til Jernbanemuseets sportilknytning.

Hamar Høyre har tilnærmet senket H1 i sitt partiprogram og i sin høringsuttalelse til JBVs forslag til planprogram. Dette er Høyres politikere valgt på. Pensjonistpartiets leder uttalte støtte til senket H1 i Hamar formannskap 3. juni 2015. By- og bygdelista og Arbeiderpartiet har sterkest sagt de vil sitte på gjerdet og avvente utredninger.

Da må politikerne følge opp med å gi velgerne de utredninger byen trenger. «Vedtas JBVs planprogram, vil ingen traseer favoriseres», sier Thomas Langeland Jørgensen. Han ser ikke at senket H1 da ikke blir likestilt. Dette er en historisk sjanse til bred faktaopplysning, vi får den ikke tilbake. Det er kun nødvendig med et lite tilleggsforslag til rådmannens innstilling til kommunestyret i dag.

Hvilke politikere og/eller politiske partier vil på dette stadiet ta vekk utredning av senket H1? Hedmark fylke mener JBV nå foretar siling uten politiske vedtak. Se min 44 siders høringsuttalelse på Hamar kommunes hjemmesider på vegne av Samarbeids-utvalget for velforeninger. Der står også fylkets høringsuttalelse.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat