buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
15. okt
Fra skogen: Tømmeret i Trysil tar ikke toget.
Foto: Arnt Olav Velten
 
Tar tømmeret i Trysil toget?

Publisert: 04.feb.2016 04:00
Oppdatert: 04.feb.2016 09:24

Jeg vil takke Ole R. Østby for et saklig og klart innlegg i HA 3. februar.

Det er først er grunn til å minne litt om rollene her. Jernbaneverket (JBV) utfører ting på oppdrag fra politikerne. I så måte har JBV lagt fram en rapport der de sier at det er mulig å elektrifisere Røros-/Solørbanen innen 2023, dersom politikerne vil.

JBV har ikke prioritert viktigheten av en elektrifisering framfor dobbeltspor til Lillehammer. Og dette er da heller ikke JBVs oppgave, det er det politikernes oppgave å gjøre gjennom en NTP.

Østby trekker fram veksten i skognæringa i Hedmark som argument for å elektrifisere Røros-/Solørbanen. At skognæringa vil vokse i tiden framover, og at dette er et viktig både for regionen og nasjonen, er det ingen tvil om. Uenigheten oppstår i hvilken grad en elektrifisering av jernbanen er nødvendig for å møte denne veksten.

Nordlandsbanen har en større andel godstrafikk enn Dovrebanen, og det selv om Nordlandsbanen er like dieseldrevet som Rørosbanen. Det er altså fullt mulig å frakte gods med diesellokomotiv. Grunnen til at godstransport med tog ikke er så utbredt på Rørosbanen i dag, har lite med manglende elektrifisering å gjøre, men mye mer av hvor langt godset skal fraktes.

Innad i Hedmark er det i dag ingen godstransport med tog, og det er ingen grunn til å tro at dette vil forandres selv om skognæringen vokser, Rørosbanen blir elektrifisert, eller Dovrebanen får dobbeltspor. Tømmeret i Trysil må nemlig fraktes med bil fra skogen fram til jernbanen. Her må det lastes av bilen, og over på jernbanen.

Over korte strekninger vil tiden dette tar, ofte være lenger enn den tiden tømmerbilen bruker på å frakte tømmeret helt fram til den endelige stasjonen. Altså, tømmertransport med tog fra skogene i Hedmark vil verken være effektiv eller miljøvennlig. Og enda mindre effektiv blir den hvis en ny godsterminal skal etableres i Kongsvinger. Da vil transportstrekningen bli enda kortere.

Effektiviteten av jernbane er en funksjon av distansen. Derfor må vi bygge jernbane der jernbane er effektiv, og så må vi akseptere veier og biler der jernbanen ikke er effektiv. Derfor skal vi bygge dobbeltspor til Lillehammer først, for her vil toget være det mest effektive transportmiddelet. Dette er en prioritering politikerne på Østlandet har vært enige om før, og det er ingen grunn til å tukle med dette nå.

Det er naivt å tro at en elektrifisering av Rørosbanen vil overføre mer tømmer fra Trysil til toget, like naivt som å tro at flere folk med dette vil kjøre tog mellom Hamar og Elverum. Like naivt er det selvsagt å tro at et dobbeltspor på Dovrebanen vil føre til at flere tar toget mellom Hamar og Brumunddal. Men sistnevnte åpner mulighetene mot Oslo.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
Şehirlerarası evden eve nakliyat