buy Instagram followers
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
paykwik
justin tv
paykasa paykwik
20. okt
 
Tilfreds med at 14 dekar dyrket spares

Publisert: 03.apr.2017 14:35
Oppdatert: 03.apr.2017 15:30

Jordvernalliansen i Hedmark har merket seg de siste dagenes bruduljer rundt Nye Veier sin ønskede omregulering av Uthuskrysset i Stange i forbindelse med utvidelse til firefelts-E6. Statens Vegvesens reguleringsplan fra 2012 forutsetter at nye E6 skal gå i dyp grop i terrenget - ikke som nå, hvor vegen ligger til dels over terrenget. Nye Veier vil nå føre vegen (tilbake) på bakkenivå. Deres begrunnelse er å bygge billigere, og samtidig lanseres forslaget som et tiltak for å spare dyrka mark. Besparelsen av matjord vil bli på 14 dekar, ifølge Nye Veier. Jordvernalliansen støtter derfor Nye Veier sitt ønske om omregulering av planene for Uthuskrysset.

Vi ser at noen eiendommer vil bli mer utsatt for støy i det nye forslaget. Vi har selvsagt stor forståelse for at dette oppleves som en ulempe av naboene til E6, og vi forutsetter at dette kan løses på en god måte. Sjøl om veien med det nye forslaget vil komme høyere i terrenget enn opprinnelig planlagt, vil det fortsatt være slik at E6 lenger nord er planlagt på dagens høyde, og sågar høyere enn i dag enkelte steder, noe som også i disse områdene vil oppleves som en ulempe. Alliansen har tatt til orde for at Nye Veier skal bruke støyskjermer i stedet for arealkrevende støyvoller på dyrka mark. Vi merker oss at Nye Veier nå legger opp til å bruke støyskjermer ved Uthuskrysset, slik som Jordvernalliansen har foreslått for flere andre steder langs nye E6 Kolomoen - Moelv. Vi tar dette som et signal om at støyskjermer også vil bli vurdert brukt på dyrka mark videre gjennom Stange, Hamar og Ringsaker.

Jordvernalliansen er tilfreds med at Nye Veier legger vekt på å spare 14 dekar dyrket mark i Stange i sin omreguleringsplan. Men vi minner samtidig om at våre tidligere forslag om bruk av autovern mot dyrka mark, støyskjermer i stedet for jordvoller, og ikke minst å ta Bergshøgdakrysset ut av reguleringsplanen, vil føre til besparelser på nær 100 dekar matjord i dette vegprosjektet. Nye Veier har nå vist at det fortsatt er mulig å gjøre omreguleringer, og dersom det er viktig å bygge billig for å få ned bomavgiftene, bør det totalt unødvendige krysset på Bergshøgda tas helt ut av planen.

Talsperson Jordvernalliansen i Hedmark

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat