23. okt
 
Tilstandsrapporten for Ringsakerskolen
Opplæringsloven pålegger kommunestyret å drøfte tilstandsrapporten. Det ble gjort på kommunestyremøtet 9. mars på legatgarden.

0
Publisert: 28.apr.2015 04:00
Oppdatert: 28.apr.2015 07:22

MENINGER

Drøfting innebærer å problematisere og gå inn i tallmaterialet. Rapporten er tilgjengelig for alle. Forsking viser at elevene får større læringsutbytte når det er engasjement rundt skolen. Ikke bare fra foreldre, lærere og skoleledelse, men også fra oppvekstkomite og politikere i kommunen.

Tilstandsrapporten tar opp resultater fra nasjonale prøver, eksamen, kartleggingsprøver, ekstern skolevurdering (lærere fra andre kommuner vurderer og gir tilbakemelding), elev- og foreldreundersøkelse samt kompetanseheving lærere. Det går litt opp og ned, jeg vil ikke si at noen resultater er dramatiske.

Men den forteller ikke hele sannheten om barnas utdannelse og dannelse. Våre barnehager, skoler og fritidshjem (SFO) klarer ikke å forhindre at mange barn ikke møter kravene, ikke lykkes. Derfor må vi stille spørsmål om vår organisering av barndommen er god nok?

Vi har økning i barnevernssaker og henvisninger til barne- og ungdomspsykiatri. Flere barn og unge har atferdsproblemer. Økende mengde spiseforstyrrelser, utbrenthet blant unge, stress og ensomhetsfølelse er også trender i nåtida.

Ingen er uenig i at skolen er stedet for læring og at Ringsakerskolen skal jobbe med økt læringsutbytte. Ei heller at det gjøres mye bra arbeid med dette. Skolen må ikke bli overfokusert på måling og testing på bekostning av barns opplevelse av trygghet, mestring og å være gode nok. De som er barn i dag, vil oppleve ting i framtida vi ikke har annet enn spådommer om, og derfor trenger de en god barndom som gir dem robust psykisk og fysisk helse.

Ved siden av å mestre utdanning og arbeidsliv, skal de takle enda mer krevende sider ved livet: avvisning, tap, sykdom, samlivsproblemer, krevende omsorgsoppgaver eller dårlige resultater (for eksempel i politikken: ikke å få gjennomslag for egen politikk). Vi må alle evne å streve videre når livet butter imot. Helse og tiltakslyst bygges i barndommen, det er enklere enn å «reparere» voksne.

Senterpartiet tror Norge trenger flere elever med sterke praktiske og kreative ferdigheter også. Vi må løfte fram fag som gir annen kunnskap enn de rent akademiske. Ja takk, begge deler! Ungdomstrinnet er i utvikling og med ungdom må en finne fleksible løsninger og balanse mellom teori og praksis. Derfor har mange kommuner prøvd ut arbeidslivsfag på ungdomstrinnet. Evalueringsrapporten er positiv. Dette bør vi gjøre også i Ringsaker.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke