buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
17. okt
Knutepunkt: Hamar stasjon er et trafikknutepunkt i dag.Foto: Trond Lillebo
 
Trafikknutepunktet kommer alltid først
Byer av betydning bygges rundt trafikknutepunkt. Trafikknutepunktet kommer alltid først.

Publisert: 19.sep.2017 06:43
Oppdatert: 19.sep.2017 06:43

Jeg har hørt det bli sagt så mange ganger. Av planleggere og arkitekter, politikere og administrasjon. Det sies som regel i samme åndedrag at bysentra utvikles over tid, 50-100 år. Har vi hevet oss over slike «allmenne sannheter» i Hamar?

Først: Vi liker å mene at Hamar er en by av betydning, i alle fall i Innlandet. Helt fra middelalderen var vi en viktig handelsby. Så ja, Hamar er en by av betydning.

Byen er dessuten bygget rundt trafikknutepunkt. Hamarkaupangen hadde Mjøsa som sitt viktigste knutepunkt. I våre dager er det jernbanestasjonen med tilliggende busstasjon. Og sentrum er bygget over tid, det begynner saktens å bli en god stund siden jernbanestasjonen ble etablert på 1800- tallet, og enda lenger siden kaupangen. Så langt stemmer utsagnet.

Hva med flytting av trafikknutepunktet? Vi er opptatt av tilgjengeligheten til Mjøsa, og den hevdes å bli bedre med flytting av jernbanen og stasjonen. Men følger vi teorien over, vil flytting av trafikknutepunktet også bety flytting av sentrum. Tåler verneområdene i Åkersvika å bære et nytt Hamar sentrum, med boliger, næring og handel som naturlig etableres i bysentra? Hvis sentrum gradvis flyttes mot det nye trafikknutepunktet, la oss si de neste 50 åra, hvordan vil dagens sentrum utvikle seg?

Vi kan beholde Koigen, strandlinja og utsikten slik den framstår i dag. Punktum.

Jeg går ut fra at handelen og det yrende folkelivet som en by av betydning forventes å ha, trekkes mot det nye trafikknutepunktet i Hamar - som i all annen byutvikling.

Det er sagt at koblingen mellom Dovrebanen og Rørosbanen vil bli vanskelig å opprettholde, og dermed blir gods på bane helt uaktuelt for store deler av næringslivet. Gods på bane er noe av det vi mener er viktig for å redusere utslipp fra tungtransport.

Miljøkonsekvensene framstår som uoverskuelige, både for miljømessig transport av gods, Åkersvika og jordvernet med trase øst og flytting av stasjonen.

Ja vel, så blir det fantastiske muligheter for rekreasjon midt i dagens Hamar sentrum. Men dersom flytting av sentrum blir et faktum, sitter vi igjen med en vakker utsikt, administrasjonsbygg og et fabelaktig kulturhus. Langt unna der folk ferdes i et nyetablert sentrum.

Jeg har tillitt til at Hamar kan sette i verk gode tiltak for å bevare og utvikle de gode rekreasjonsområdene ved Mjøsa og bidra til tettere kobling til byen. Med jernbanen liggende på alternativ Vest. Da bevarer vi trafikknutepunktet, som er det springende punkt for byutvikling for byer av betydning. Også i Hamar.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat