buy Instagram followers
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
paykwik
justin tv
paykasa paykwik
20. okt
 
Trasé øst - krysset mellom Vangsvegen og Dovrebanen
I HA 14. juni uttaler planleggingssjef Lars Eide i Bane Nor seg om ovennevnte kryss der vi har foreslått å føre Vangsvegen over banen. BN har foreslått at vegen skal krysse under banen.

Publisert: 18.jun.2018 15:06
Oppdatert: 18.jun.2018 15:09

Det er meget positivt at BN nå har tatt for seg vårt forslag og vurderer denne justerte varianten av Øst.

Eide har rett i at den justerte løsningen over Børstad gir begrenset reduksjon av nedbygget matjord, ettersom traséen over jordbruksmark her uansett utgjør et lite areal sammenlignet med nedbygging gjennom Stange og Ringsaker. Det er likevel nedlagt innsigelse på dette punkt. Derfor har vi ønsket å påvise at vår løsning ville få ubetydelig permanent konsekvens for dyrket mark på Børstad og Tommelstad. Ved å legge spornivået ved Disen åtte meter lavere enn i BNs løsning, oppnås klart bedre forutsetninger for landbrukskulvert fram til O. Melvoldsgate og tunnel videre. Anlegg av landbrukskulverten er ingen forutsetning for vår løsning, men et miljø- og kostnadsspørsmål myndighetene må ta stilling til.

Vårt forslag inneholder også en rekke andre justeringer som vil kunne fjerne grunnlaget for de mange innsigelsene mot Bane Nors Øst-løsning som kom etter høringen i 2016. Så vidt vi kan se er disse andre endringer ikke vurdert av BN, noe vi håper vil skje snarest. Det dreier seg om justeringer som også må inngå i en samlet kostnads-/nytte-/miljøvurdering:

· På Disenstranda forskyves traséen noe inn på land slik at strandlinjen mot Åkersvika berøres mindre og P-plasser ved Vikingskipet kan opprettholdes.

· Kryssing av Åkersvika skjer på utsiden av nåværende fylling/spor - av hensyn til reservatet.

· Stangevegen føres i vår løsning under banen slik at lang vegbro for å føre Stangevegen over sporene kan utgå.

· Noe endrede linjeføringer for Vangsvegen og Stangevegen ved krysningspunktene med banen gjør det unødvendig å stenge vegene i lange perioder. Dovrebanens kryssing under Furnesvegen vil ikke berøre vegen i det hele tatt.

Når det gjelder kryssløsningen med Vangsvegen, mener vi oppslaget i HA, med énsidig fokus på kostnadsaspektet ved deler av anlegget, ikke gir et riktig bilde av poenget med å føre banen under Vangsvegen. Eide sammenligner kun kostnader for kortere og lengre overdekning og for vegbru i forhold til jernbanebru. Vi kan ikke se at kostnadsbildet for tilsvingen mellom Dovrebanen og Rørosbanen er vurdert. Denne må være en integrert del av kryssløsningen og vil etter alt å dømme bli vesentlig enklere og billigere ved at Dovrebanen i vår løsning vil ligge på tilnærmet samme nivå som Rørosbanen. Da kan tilsvingen også føres under Vangsvegen som går på bru. Tilsvingen i BNs løsning vil måtte overvinne en høydeforskjell på opptil 10 meter, som medfører en lang og ikke kostnadsvurdert jernbanebru for at også tilsvingen skal kunne krysse over Vangsvegen.

Andre fordeler med lavtliggende spor forbi østre Disen er reduksjon av støy og hensynet til boligbebyggelsen her. Man unngår også en svært omfattende fylling fra en høytliggende bane og ut mot strandlinjen i indre Åkersvika. En lavtliggende bane legges i skjæring.

Generelt mener vi det er uheldig at ufullstendige kostnadsanalyser bidrar til feilaktig oppfatning av fordeler og ulemper ved traséalternativene.

Vi vil på det sterkeste anmode kommunens ledelse om å innskjerpe overfor Bane Nor hvor viktig det er at også delanalyser tar med alle relevante forhold som påvirker konklusjonene og kostnadsbildet.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat