buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
16. okt
 
Trinnvis teknisk utdanning, en god løsning
NITO Hedmark har i leserinnlegg nylig stilt spørsmål til politikerne i fylket om hva de vil gjøre for å sikre at arbeidstakere får utviklet kompetansen sin.

Publisert: 06.sep.2017 15:09
Oppdatert: 06.sep.2017 15:10

Det digitale skiftet med nye produksjonsprosesser og arbeidsformer krever ansatte med større breddeforståelse og hyppigere oppdatering av kunnskapen.

All videre innovasjon og næringsutvikling vil avhenge av at kritisk kompetanse tilføres jevnlig på alle nivåer i virksomhetene.

Men også når det gjelder grunnutdanning er det viktig at politikerne legger til rette for tilstrekkelig rekruttering og kvalitet i opplæringen på alle nivåer – fra fagarbeider via fagskole til ingeniør, bachelor og master. Vi må innse at det i den fremtidsrettede industrien og den kvalitetsbevisste delen av byggenæringen ikke lenger finnes arbeidsplasser for ufaglært arbeidskraft.

Har du dokumenterte kvalifikasjoner har du større mulighet for å få trygg og utviklende jobb, og et godt opplæringssystem kan dermed motvirke sosial dumping.

Her vil vi også vise til NHOs ferske kompetansebarometer hvor det tydelig kommer frem at arbeidsgivere har et økende behov for både ingeniører og fagarbeidere med teknisk utdannelse, mens behovet for arbeidskraft uten utdannelse blir stadig mindre.

I NITO Hedmark er vi svært bevisst på hvor viktig faglærte arbeidere og operatører er for å kunne realisere med kvalitet det som vi ingeniører og teknologer planlegger.

Hele produksjonslinjen må fungere. Ingen kjede er sterkere enn sitt svakeste ledd.

Vi kunne ønske at ungdom i større grad ble rådet til å ta sin utdanning frem til bachelor og master i flere steg, der praktisk opplæring og fagbrev er skritt på veien. Både for å dekke behovet for fagarbeidere og for å gi ungdom mulighet til et praktisk rettet utdanningsløp.

Innenfor tekniske disipliner er dette ikke bare mulig men også ønskelig. Bachelor og master som går veien om fagbrev og fagskole får med seg mye praktisk erfaring som er nyttig når man skal utøve ingeniørfagene.

Her mistenker vi at rådgivningstjenesten i ungdomsskolen og videregående skole har et forbedringspotensial. At rådgiverne burde kjenne bedre til mulighetene for å bygge opp kompetanse og ferdigheter trinnvis innenfor de tekniske fagene.

Vi ber politikerne sikre at skolerådgiverne får nok kompetanse om utdanningsveiene innenfor tekniske fag.

I meldingen tidligere i år «Industrien – grønnere, smartere og mer nyskapende» fastslår regjeringen at man vil fortsette arbeidet med å sikre grunnleggende ferdigheter for alle, satse særskilt på realfag og tekniske fag og, og vektlegge livslang læring.

Videre at fagskoleutdanningen skal bli mer attraktiv, ha flere studenter og fagmiljøer, og at fagskolesektoren skal være mer synlig og ettertraktet i arbeidslivet.

Med stortingsvalget 2017 rett om hjørnet lurer vi på hva politikerne i fylket vil gjøre for å sikre tilstrekkelig rekruttering og kvalitet i opplæringen på alle nivåer – fagarbeider, fagskole, ingeniør, bachelor, master og høyere – samt styrke skolerådgivernes kompetanse om utdanningsveiene innenfor tekniske fag?

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
Şehirlerarası evden eve nakliyat