buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
17. okt
Løser verdensproblemer rundt kafébordet: Olav Olsen, Torvald Maartmann og Thore Berntsen setter pris på de daglige kaffepratene på Hoels kafé. De tror ikke jernbanen blir utslagsgivende i kommunevalget. FOTO: Eli J. Haugen
 
Tviler på om jernbane gjør utslaget
Jernbanesaken har vært en het potet i Hamar i mange år allerede, men at det er den saken som blir avgjørende for Hamar-valget, tror ikke den trofaste kafégjengen på Hoels kafé noe på.

Publisert: 25.aug.2015 08:46
Oppdatert: 27.aug.2015 10:35

På bordet ligger HA, og rundt har tre karer benket seg med kaffekoppene sine. Tradisjonen med å starte dagen med en jovial prat og en kaffe startet på gamle Arbeidern kafé i Grønnegata for over 30 år siden. Da den la ned, flyttet de seg over til Hoels kafé, og siden har de blitt der.

De river av litt kjeft med innehaver Anne Grethe Grefsheim, som alltid byr på en påtår.

Mange på fisketur

Herregjengen består vanligvis av 10–12 herrer, både pensjonister og yrkesaktive, som følger ekstremt godt med på hva som skjer på Hamar og ellers. Det er ikke få verdensproblemer som løses rundt halv-åtte-bordet.

De følger også med på jernbanesaken, som har vært heftig debattert i Hamar i mange år allerede. Staten vil bygge dobbeltspor til Hamar, og det har utløst en kraftig diskusjon om framtidig trasé.

Bydeler står steilt mot hverandre, og politikere fisker i opprørt vann, mens mange av kaffelaget akkurat denne dagen er opptatt med fisketur. Men tror de at jernbanesaken er den saken som vil avgjøre Hamar-valget i år?

Olav Olsen tror ikke det.

– Nei, jernbanesaken er så lite konkret foreløpig. Vi har jo ikke fått noen regnestykker på bordet ennå. Jernbanesaken får ikke betydning for min stemme, sier Olsen, som er økonom av yrke.

Økonomi viktigst

Han legger snarere vekt på god økonomistyring i kommunen, god eldreomsorg og gode skoler når han skal gjøre sin borgerplikt.

Olsen har den dagen HA stakk innom Hoels kafé selskap av Thore Berntsen, mangeårig kjøreskolelærer, og Torvald Maartmann, pensjonist. Ingen av dem bor slik til at de er direkte berørt av noen av traséalternativene.

De har fått med seg ordførerkandidat Einar Busteruds siste utspill, om at By- og bygdelista i likhet med Venstre og Høyre vil ha jernbanen ut av strandsonen. Men om det får noe å si, tviler de på, verken for utfallet av valget eller saken som sådan (hva de ulike partiene mener om jernbane kan du se på side 9).

– Det forplikter ikke Einar. Det utspillet tolker jeg mer som å vinne litt gunst fra velgerne enn realiteter, sier Olsen.

Orkesterplass

Men hvor mener de jernbanen bør gå? Fra kafévinduet har de orkesterplass til bylivet i Hamar, inkludert jernbanen og det nye Stortorget.

– Helt uavhengig av økonomi, ville jeg ha hatt jernbanen under bakken, sier Olsen.

Og der er Berntsen helt enig.

– Ja, få banen ned i bakken. De fikk det til i Paris i 1850, så da må de kunne få det til i Hamar også. Å legge jernbanen under bakken, er ikke noe problem i dag. Da vil støyproblemene være historie, sier Berntsen.

Men om de tror det er økonomisk realiserbart å få jernbanen under bakken, er de litt mer i tvil om, og om det til sjuende og sist blir slik at jernbanen forblir omtrent der den har vært i 160 år i Hamar.

Klinger ikke godt

– Hva tenker dere om midt- og øst-alternativet, det vil si kulvert i Østbyen og deretter tunnel under byen, eller øst-alternativet over Disen og Børstad?

– Å bygge ny jernbanetrasé gjennom eksisterende bydeler, klinger ikke godt i mine ører. Det har jeg ingen tro på, men vi får se, sier Olsen.Tredjemann, Maartmann, bruker å sitte på bordet bak halv-åtte-gjengen og lese travtips på morgenkvisten. På HAs oppfordring kommer han til «hovedbordet». – Jeg følger ikke så godt med på politikk, og jernbanesaken vil ikke få noe å si for hva jeg vil stemme. Jeg er mer opptatt av gode veger, selv om jeg tar toget ofte. For å være ærlig, er jeg mer opptatt av sport og trav, smiler Maartmann.

Til Hamar onsdag

Etter at kommunestyret i juni vedtok det såkalte planprogrammet for den offentlige planprosessen rundt dobbeltsporet, er Jernbaneverkets konsulenter i full sving med utredningsarbeidet.

I morgen onsdag har Jernbaneverket innkalt formannskapene i Hamar, Stange og Ringsaker til et nytt felles møte i Hamar rådhus.

Jernbaneverket vil orientere formannskapene om status og arbeidsprosess for arbeidet med kommunedelplan med konsekvensutredning for dobbeltspor fra Sørli til Brumunddal.

Det er dette dokumentet som skal danne beslutningsgrunnlaget for trasévalg gjennom Hamar, som etter planen skal vedtas neste høst. Innen 2024 er det meningen at det skal ligge et dobbeltspor på strekningen fram til Hamar.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat