buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
17. okt
 
Utviklingen av Hamar i et sidespor
19. august skriver GD at «Lillehammer må lære av Hamar». Hamar er i enorm utvikling, og er nå ikke bare lokomotivet, men halve toget i Innlandet.

Publisert: 29.aug.2016 04:00
Oppdatert: 29.aug.2016 10:21

En av de største utfordringene i Hamar er tilgang på tomter. Boligprisene har på ett år økt med over 12 prosent. Dette er et tegn på at Hamar er en attraktiv by, men samtidig er det ikke bra hvis vi ønsker å tiltrekke oss unge mennesker som ønsker å leve et liv i Hamar.

Unge mennesker er det viktigste vi kan få inn i byen. Barnefamilier legger i snitt igjen langt mer penger til det lokale næringsliv enn hva eldre gjør. Samtidig som de over flere år vil bidra med skattepenger som vil være avgjørende for om vi skal opprettholde gode velferdsordninger for hele befolkningen.

Jernbanedebatten har penset inn på et sidespor, hvor det argumenteres alt for lite om hvordan jernbanen kan være et viktig moment i utviklingen av Hamar. Jeg mener at de fremste argumentene for at jernbanen overhodet ikke kan legges i Vestlig trase er følgende:

• Espernområdet vil frigi store sentrumsnære areal. Antallet mennesker som kan bosettes og sysselsettes i dette området vil uten tvil være større enn personene jernbanen fører med seg

• Utbygging av Børstad/Tommelstad vil bosette mange mennesker. La oss være ærlige, disse arealene vil før eller siden bygges ut. Det er bedre å bygge ut disse arealene nå, enn spredt bosetning og ødeleggelse av kulturlandskapet i Vang og Stange Vestbygd

• Passasjergrunnlaget og antall reisende vil øke betraktelig. Dagens stasjon og infrastruktur til denne er alt fra optimal når det gjelder transport til/fra stasjonen

• Koigen, Strandgateparken og åttemeteren vil bli enda viktigere som rekreasjonsområder, og en unik lokasjon i Norsk sammenheng.

Det er helt utilgivelig å ikke utnytte muligheten Hamar nå har til å bruke jernbanen som et ledd i byens utvikling. Utbyggingen av jernbanen er den største gavepakken vi kan få, spesielt med tanke på hvilket moment det er i Hamar om dagen.

Jeg stiller meg derfor undrende til hvordan enkelte av byens politikere kan argumentere for vestlig trase. Jeg stiller meg enda mer undrende når HA skriver at rådmann med stab favoriserer vestlig trase.

For meg handler ikke denne debatten først om fremst ikke om kulvert, personangrep eller antall underskrifter. For meg handler dette om en stor mulighet for en fantastisk by med et unikt utgangspunkt.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat