buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
18. okt
JANE MEYER: Hvor han hun plantet beina? Foto: Hanne MAren Torpen Hokstad
 
Visjoner og drømmer
Å framstå som visjonær i forhold til byutvikling og jernbane har pågått en stund, men har toppet seg når Jane Meyer fra Høyre får uttrykke sine visjoner i HA uten at det stilles et eneste kritisk spørsmål fra journalisten.

0
Publisert: 01.aug.2015 04:00
Oppdatert: 01.aug.2015 04:00

Meninger

Når også en listekandidat fra Arbeiderpartiet hyller Meyers visjoner, spør vi – hva mener de egentlig?

Det er selvsagt greit å ha visjoner for byutvikling i et hundre års perspektiv. Slike drømmer er normalt helt uforpliktende og blir oftest framstilt av personer med begge beina trygt plantet i løse lufta. Så ikke her. Dette er personer og partier som får testet sine visjoner og drømmer mot fakta og realiteter i løpet av et års tid gjennom Jernbaneverkets utredninger om trasévalg gjennom Hamar. Men dette er også partier og personer som stiller til valg i september med sine visjoner og drømmer uten at velgerne så langt er gjort kjent med hvor beina er plantet. I en drømmeverden eller i realitetenes verden der mange hundretalls personer blir sterkt rammet?

Sett fra Østbyen, Briskebyen og Disen blir visjonen om å fjerne jernbanen fra Hamar stasjon, den såkalte korridor vest, en trussel. Det er ikke mulig å bygge korridor midt med tunnel under Hamar eller korridor øst med stasjon ved Vikingskipet, uten at mange titalls boliger må rives og bydelene må omformes og omreguleres til annen bebyggelse.

Hvis storsamfunnet representert ved nasjonale myndigheter, mener at dette er den beste løsningen, må dette aksepteres. Men i Hamar Arbeiderblad er det ikke storsamfunnets visjoner og krav som kommer til uttrykk, men lokale partier og enkelte personers visjoner for byutvikling.

Styret i Briskebyen velforening har støttet Jernbaneverkets ønske om å utrede korridor vest og øst. Vi mener korridor øst taper ut fra de kriterier for valg nasjonale myndigheter har bestemt. En utredning vil imidlertid vise konsekvensene for sør østre bydeler, i et byutviklingsperspektiv, med massiv omforming av boligområder over tid. De som ikke forstår at dette blir konsekvensen, vil etter hvert få dette dokumentert.

Når Jernbaneverket valgte å ta med korridor midt for å få husfred og unngå omkamper, må vi selvsagt akseptere dette. Alternativet er sjanseløst, og taper mot alle vesentlige valgkriterier.

Vi spør om dere som framstår som visjonære i forhold til byutvikling, mener at kostnadene for Sør Østre bydeler ikke spiller noen rolle bare dere vinner fram med visjonen om en jernbanefri strandsone? Når dette framstilles som et verdivalg for Hamar bør dere ikke bare fortelle hva dere ønsker å oppnå, men også hva dere er villige til å ofre. Oppfordringen går spesielt til Hamar Høyre og Hamar Venstre, men også til listekandidater fra andre partier som vil akseptere en rasering av Sør Østre bydeler for å oppnå sin visjon om en jernbanefri strandsone foran Hamar sentrum.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat