Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
Flamingo: Krakken Guro Sørbø Midtun (25) holder i er et resultat av mye kreativt og morsomt arbeid av den lovende designerdoen Studio Fløy.
 
Fra tull til gull
Guro Sørbø Midtun (25) er halve drivkraften i designerduoen Studio Føy. Sammen med kollegaen Siri Line skal Midtun la lekenhet og kreativitet føre Studio Føy til nye høyder.

Publisert: 30.sep.2017 08:19
Oppdatert: 30.sep.2017 08:55

I høst vant Studio Føy premien på 100.000 kroner for Årets Nykommer av interiørmagasinet Bo Bedre. Lekenhet er et viktig stikkord i idéutviklingen til jentene. Flamingostolen, lysestakesettet Stable, og Sjalu – et kombinert spise- og sofabord som er inspirert av kontorskapets sjalusidører, er noen av produktene de skal vinne kunder på. Midtun fikk også talentstipend fra Sparebanken, noe som har vært til god hjelp for designerspiren.

Har du alltid hatt lyst til å drive med design?

Ja, jeg har egentlig det. Når jeg ser i gamle skolebøker står det «designer» under drømmeyrket, men jeg tror ikke jeg visste hva det innebar den gangen. Det var kanskje mer klesdesigner jeg ville bli, men jeg har alltid blitt dratt mot det kreative.

Hva slags rolle har du i Studio Føy?

Vi deler egentlig på det meste. Med et AS har vi vært nødt til å sette oss inn i mye nytt, og har lært mye om hvordan det er å drive en bedrift. Siri studerte et år økonomi før hun begynte på produktdesign, så hun har nok litt mer interesse for akkurat det med økonomi og regnskap enn meg.

Hvordan vil du beskrive stilen på produktene deres i Studio Føy?

Enkel, skandinavisk og nordisk med en leken touch. Det er lekenhet som går igjen. Alltid i prosessene hvor vi skal komme fram til noe nytt, så har vi veldig lekne og åpne prosesser. Det er nok mange i klassen som tror vi bare tøyser og ikke får gjort så mye, men det er mye moro kombinert med lange arbeidsdager og mye hardt arbeid.

Skal produktene deres være tidløse?

Vi jobber mye med at produkter skal vare. Det var temaet vårt i bacheloroppgaven også. Vi fordypet oss i mye psykologibasert design og leste mye om hva som gjør at folk får en sterk tilknytning til produktet. Hvis man hører om flamingofuglen, så er det noe man kjenner igjen med en gang og da føler man kanskje at man kommer nærmere produktet.

Hvordan ble Flamingostolen til?

Det startet med at vi hadde en workshop som vi kalte tvungen kobling eller «forced relations». Da setter vi ulike ting som i utgangspunktet ikke hører sammen og prøver å skisse på det. Vi startet med stikkordet flamingo og en krakk eller stol. Dette er veldig raske prosesser – sitter kanskje i fem minutter og skisser så mye som mulig før vi viste det fram til hverandre. Da så vi at den ene skissen hadde noe spennende i uttrykket som vi kunne bygge videre på. Da gikk vi dypere inn på det for å ikke gjøre det for gjenkjennelig som en flamingo uten at det skal bli overtydelig eller kjedelig.

Hvem er kundene og målgruppen deres?

Vi designer ikke for en konkret målgruppe, men har noen produsenter i tankene, som vi skulle ønske det gikk inn hos.

Hva er den største utfordringen i en slik bransje?

Det er vanskelig å skille seg ut. Økonomi er også alltid utfordrende. Det tar ofte tid fra man får inn et produkt hos en produsent til det begynner å komme penger inn. Man må ha mange produkter i produksjon hele tiden for at det skal bli et levebrød.

Hvordan ser det ut hjemme hos deg?

Nå er det jo en studentbolig, så det er mye IKEA siden det er det jeg har råd til. Men hadde jeg hatt egen leilighet hadde jeg investert i mer ting som jeg kunne hatt lenge og spart til dyrere og større ting.

Hva slags stil eller ting er det verste du vet?

Sånne «Love»-bokstaver og skilt med tekst. Og ting og esker hvor det står hva det er utenpå.

Hva inspirerer deg?

Jeg prøver ofte å ikke se for mye på andre produkter, men heller søke inspirasjon i naturen, kunst eller forsøke å designe etter en spesiell følelse. Også går det mye på prosessene, hvordan Siri og jeg jobber med å bygge videre på hverandres ideer, som er viktig del av inspirasjon og utvikling av nye produkter. Og ha det moro med arbeidet. Vi pleier å si at av tull kan det komme gull.

Hva er planen din etter mastergraden?

Da skal jeg jobbe mye med Studio føy. Da må vi nok tenke alternativt i starten på hvordan vi skal få inntekter. Vi klarer jo ikke å leve av det fra første dag etter masteren.

Hvor ser du deg selv om ti år?

Da driver jeg Studio Føy for fullt og det er det jeg lever av. Vi titter også på lokaler og drømmer litt om butikk, men vi kan ikke bruke penger på det enda. Men det nærmer seg at vi må prøve å komme dit.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke