Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
20. sep
 
RingsakerOperaen har levert opera til folket i snart 40 år
– Noen ganger gleder jeg meg så mye at jeg får litt vondt i magen, sier åtte år gamle Nickolai Sterri Korsveien, som om knappe to uker debuterer som statist i Cavalleria rusticana i RingsakerOperaen.

Publisert: 05.nov.2017 15:55
Oppdatert: 05.nov.2017 16:24

To uker før premieren på høstens operaoppsetting i regi av RingsakerOperaen 14. november, skriver operasjef Kari Elisabet Bekken kjøreplaner, henter inn statister og koordinerer frivillige.

Hun viser HA rundt i sitt beskjedne operahus i Brumunddal. Alle kriker og kroker er utnyttet til fulle.

– Her skal solistene ha sin garderobe, her er sminken, guider Bekken, og viser inn i et rom full av speil og parykker.

I rommet bak scenen holder rekvisittgjengen hus.

Sjefen er Marit Holmgren, med lang fartstid fra RingsakerOperaen.

De første 25 årene sang hun i operakoret, nå sørger hun for rekvisitter. Hun er én av i alt rundt 150 frivillige som er med og gjør operaeventyret i Brumunddal mulig, år etter år. Rundt 50 av dem som er involvert i årets oppsetting, er profesjonelle. Det gjelder solistene, musikerne og de kunstneriske lederne.

– Høst er lik RingsakerOperaen for min del. Det er så godt miljø. Å være bak scenen er vel så artig som å stå på scenen. Vi har så godt samarbeid med snekkerne, og de som styrer lys. Åh, jeg kan ikke leve uten, sier Holmgren, og bryter ut i latter.

En enorm logistikk. Slik oppsummerer operasjef Bekken RingsakerOperaen.

– Det er så mange detaljer, men så artig når vi får det til. Da blir det opera til folket. Etter premieren er det litt sånn at «ja, vi fikk det til». Det er mye stolthet over hva vi har fått til sammen. Alle strekker seg. Miksen av frivillige og profesjonelle gjør at alle blir inspirert. Stemningen er spesiell, sier Bekken.

Årets oppsetting består av to enaktere. Den første er Dido & Aeneas, som RingsakerOperaen har hatt befatning med før.

De oppførte konsertversjonen i Hamardomen som avslutning på Kirsten Flagstad-festivalen i 2014. HAs anmelder skrev «En magisk avslutning som trollbandt alle».

Styreleder Harald Hellum i operastiftelsen har gjort comeback i operakoret kun for Didos skyld. Han sluttet i fjor, men det varte ikke lenge.

– Det er en fascinerende prosess å være med og lage en operaoppsetting, med solister, orkester og sceneelementer. Jeg var med og sang på Dido & Aeneas i Hamardomen, og det var så flott. Når vi nå setter opp sceneversjonen, ville jeg være med. Det er min andre avskjedsforestilling, smiler Hellum.

Inne i teatersalen gjøres forberedelser til kveldens gjennomgang av årets andre opera Cavalleria rusticana.

I foajeen varmer operakoret opp med stemmeøvelser.

Operasjefen tar imot Nickolai Sterri Korsveien, som skal være statist i Cavalleria, og er her for første gang.

Han er 8 år, og vet ikke helt hva han går til. Han skal være en av fire kirkekorgutter som skal bære en baldakin over hodet til presten. Nå er han spent.

– Ja, jeg er litt spent. Noen ganger gleder jeg meg så mye at jeg får litt vondt i magen. Nå er jeg i helt tipp topp form, forsikrer Nickolai, som ikke er helt uten sceneerfaring fra før.

På skolen har de nemlig aulasamlinger, og der har Nickolai vært med.

De fire kirkeguttene skal følge stykkets prest, spilt av Bjørn Gulbrandsen. Han har vært prest i Ringsakeroperaen før, den gangen i Tosca. Til vanlig er Bjørn å finne i Nes friteater.

– Jeg holder meg mest til geistlige roller, flirer Bjørn, som betror oss at han er mest nervøs for å snuble i den lange prestekjolen.

Gunnar Andor Nieland er en av årets innleide profesjonelle solister.

Han skal synge Alfio i Cavalleria. Han liker godt miksen mellom profesjonelle og frivillige som han møter i Brumunddal.

– Ja, det gjør noe med stemningen. Det er så koselig å komme hit. De frivillige er så ivrige, og det blir litt morsommere, sier Nieland, som synger i RingsakerOperaen for første gang. Han er frilans operasanger, og bosatt i Østerrike.

– Men jeg har gått på Stange videregående, så dette er litt som hjemme for meg, sier Nieland.

Noen som lukter sagmugg når operasirkuset står på, er Bjørg Holmen. Hun har kafévakt den kvelden HA stikker innom teatersalen.

Hun har en bakgrunn som ballettpedagog, og drev i mange år en privat ballettskole i Brumunddal. Nå er hun pensjonist, og leder i RingsakerOperaens venneforening.

– Om det er artig å være med i Ringsakeroperaen? Ja, det er veldig artig. Det er mye hyggelige folk, og spennende folk. For en som meg som er glad i musikk og dans, er det midt i blinken, sier Holmen.

Favorittoperaen er Carmen, som Ringsakeroperaen satte opp i 2015 siste gang.

– Opera må man lære seg til å bli glad i. For meg som har utdanning innen ballett, er det så deilig å komme hit og lukte på dette miljøet av og til, sier Holmen.

De årlige oppsettingene til Ringsakeroperaen er et voldsomt løft. Årsbudsjettet for hele virksomheten til operaen er på 8 millioner kroner.

– Hovedoppsettingen står for 4–5 millioner kroner, ifølge Bekken.

Brorparten av inntektene er offentlig støtte. Ringsakeroperaen har stått på statsbudsjettet siden 1989. Operaen ble stiftet i 1979.

Institusjonen er en av 7–8 distrikts- eller regionale operaer i landet. Resten av støtten kommer fra Hedmark fylkeskommune og Ringsaker kommune. Det lokale næringsliv bidrar også mye. Billettinntektene representerer én million kroner.

– Uten offentlige midler går det ikke rundt, sier Bekken.

Bekken som opprinnelig er fra Kvikne i Nord-Østerdal leder nå sin tredje oppsetting.

Hun ble kastet inn i opera på heltid i begynnelsen av 2014. Som tidligere frivillig, styremedlem og også styreleder var hun ikke helt uforberedt.

– Jeg var med som frivillig i Ringsakeroperaen fra 1999–2000. Jeg var ikke blant de mest aktive, men ble spurt om å sitte i styret, forteller Bekken.

Etter en periode som konstituert operasjef, søkte hun jobben, og fikk den.

Man skulle tro Bekken var født i operaen, fordi hun snakker om operaenes libretto (handling) med den største selvfølge, og er på fornavn med frivillige som profesjonelle.

Men, nei, det er ikke i musikkens verden hun har sin bakgrunn.

– Nei, jeg er sivilagronom. Tidligere operasjef Durita Brattaberg er også utdannet innen naturforvaltning, så det bør stå i utlysningsannonsene heretter, sier Bekken, og ler.

Men det er ikke bare i teatersalen at lyset står på langt utover kvelden før operapremieren.

I systua på Nerkvern brenneri er det også full aktivitet. Der er en gjeng driftige damer i ferd med å gjøre ferdig kostymene til årets to operaer.

Inger Østberg sitter konsentrert over symaskinen, i ferd med å sy et operakostyme i blå brokade.

– Dette blir fine saker. Utenpå skal det komme et brynje, forteller Østberg.

Inger Jevanord er gruppeleder for de frivillige i systua, og forteller at det i alt er 20 syersker i sving. Tre dager i uka lar de symaskinene og nålene gå, og de begynte allerede 1. mars. I alt skal det lages 92 kostymer til årets to operaer.

– Det er ganske mye jobb, ja. Til antrekket hører gjerne strømper, sko, vest, bluse og jakke, sier Jevanord, som har bakgrunn som sømlærer.

På premieren sitter verken hun eller medsyerskene i salen og gleder seg til arier, men er i teatersalens kjelleretasje hvor de er påkledersker og i beredskap med nål og tråd om det skulle bli behov for akuttreparasjoner.

Brumunddøl Anne Gotaas er også på systua. Det er hun som har designet alle kostymene. Hun har minner tilbake fra Ringsakeroperaen da hun var 8 år i 1983, og moren Trine Gotaas var kostymeleder.

– Jeg har på en måte vokst opp i Ringsakeroperaen, sier Gotaas.

Alle kostymene lages nye til hver oppsetting.

Noe kan det vel hende de henter fra lageret, men alt designes for å passe i helheten med scenografien.

Med knappe 14 dager igjen til sceneteppet går opp for første forestilling, vet damene på systua at de har travle dager i vente.

– Ja, det blir alltid travelt på slutten, og vi blir alltid ferdig. Etter første kostymeprøve har vi lister så lange som uvær over ting vi skal rette opp i. Men vi har flinke damer som er med, og lander alltid på beina, sier Gotaas.

Tilbake i teatersalen, får operakoret regi av regissør Ronald Rørvik. Bekken føler at de er hvor de skal være.

– Jeg føler at vi er i rute. Jeg er helt sikker på at dette blir veldig bra, smiler operasjefen.

Foto: Fredrik Olastuen

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke