hacklink
18. sep
 
Sykkeldrøm går på skinner
KORTREIST: Mjøstråkk fra Tangen til Minnesund er en fabelaktig sykkeltur som passer utmerket for alle på to hjul – uansett form og ambisjonsnivå.

Publisert: 14.jul.2017 06:52
Oppdatert: 14.jul.2017 07:02

Gang på gang gjentar jeg ordene i hodet mitt: «Hvorfor i alle dager har jeg som sykkelentusiast ikke gjort dette før nå?»

Man kan jo begynne å lure når man triller sørover på den nye sykkelvegen langs Mjøsa. På ny og strøken asfalt går det som en drøm å sykle sørover fra Espa. Norges flotteste sykkelveg? Det blir en veldig subjektiv og patriotisk vurdering, men tanken slår meg flere ganger.

Utsikten er hele veien upåklagelig. HAs sykkelpatrulje er også maksimalt heldige med vær og vind, noe som gir utsøkte rammer for en flott formiddag på hjul.

Undertegnede har kastet seg på sykkelen, mens fotograf Trond kjører følgebilen. Det er absolutt godkjent med en hviledag bak rattet så lenge han to dager i forveien fullførte Mjøsa rundt. En sprek tur på 25 mil – fordelt på tre dager.

Dagens mål er ikke fullt så hårete, så vi nøyer oss med Minnesund i det fjerne. Den 20 kilometer lange turen fra Bolleland til Minnesundbrua kan fint gjennomføres på godt under en time, men det er likevel verdt å legge inn et par gode pustepauser underveis. Her er det mye pent å hvile øynene på.

En av de aller fineste strekningene starter like sør for Strandlykkja, der man kobler seg inn på den gamle lokalvegen. Her suser man ned en god bakke, over fylkesgrensen og rett forbi gresskledde jorder hvor muntre kyr ser ut til å nyte herrens glade dager. Til høyre ligger det nye dobbeltsporet, og på andre siden av Mjøsa skimtes den evigglade bygda Feiring. Til venstre i svingen, like før man ankommer Morskogen, kan man beundre en av distriktets største og flotteste hager. Hundrevis av blomster, trær og planter skaper trivsel.

På selve Morskogen er det mange tiår siden sist stasjonen var i drift, men nå blomstrer den som aldri før. I vokterboligen på nedsiden av det gamle sporet er det overnattingstilbud i regi av DNT.

Bygningen framstår som gammel, men solid. Her finner reisende både stue, kjøkken, to bad, dusj og rikelig med store og små soverom. Det ligger sengesett klart, men det anbefales å ta med sovepose eller eget utstyr. Vokterboligen er et supert tilbud for folk som vil ha et billig og koselig sted å tilbringe natten – eller bare koke seg et varmt måltid.

Fra Morskogen er skinnene gravd opp og byttet ut med deilig asfalt. Det skal sies at det gir en eksepsjonelt god følelse å sykle på gamle Dovrebanen. Tenk på alle de hundretusener av tog som har passert nøyaktig her siden åpningen i 1880.

Det hele eskalerer når man kommer et par kilometer sør for Morskogen, og sykkelvegen plutselig vikler seg rett inn i en gammel jernbanetunnel. Med mørke briller kan det være et aldri så lite sjokk å plutselig være omgitt av komplett mørke, men det er lys i enden av tunnelen.

Å sykle gjennom tunneler kan være en ubehagelig utfordring, men her er det ingen grunn til bekymring; med unntak av møtende syklister er det verken biler, tog eller andre faremomenter i sikte. Et overraskende høydepunkt på turen.

Fotograf Trond kommer ramlende ned ei bratt skråning, fast bestemt på å ta et godt bilde inni tunnelen. Dette resulterer i opptil flere turer fram og tilbake gjennom mørket, men det er bare stas. Støynivået må kort og godt oppleves: Gummi mot asfalt, kombinert med nokså kraftig vind og trekk, gjør at man får en uforglemmelig opplevelse.

Til slutt ankommer vi Minnesund og de tre bruene. Synet gir en monumental følelse jeg aldri har tenkt over de gangene jeg har kjørt bil. Landskapet får rett og slett en helt annen verdi når man tar seg god tid og selv sørger for framdriften.

«Det er litt rart at vi kun har sett én annen syklist på hele turen. Her ligger det åpenbart en uoppdaget perle!»

Det eneste ankepunktet er at asfalten delvis er svært grov. Flere steder er det lagt gjenbruksasfalt, som framstår som en blanding av asfalt og grus. Helt greit hvis man sykler terrengsykkel, men for en racer med smale dekk må man velge lokalvegen ved siden av. I utgangspunktet ikke noe problem, men her kommer man ikke like tett på Mjøsa og utsikten.

Fotograf Trond og undertegnede diskuterer litt i bilen på veg hjem:

«Når de likevel måtte legge en slags asfalt, hvorfor ikke gjøre det skikkelig – med jevnt og fint dekke hele vegen?»

Men, det er strengt tatt ikke lov å klage altfor høyt så lenge sykkelvegen har blitt så vidunderlig på alle andre måter.

Med topp tilrettelagte forhold, nydelig utsikt og lite biltrafikk finnes det knapt en eneste unnskyldning for å la sykkelen stå og støve ned på boden. God tur!

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke