18. aug
ÅPNING: Det var full hus og litt til i Hamar kunstforening da Matias Faldbakken åpnet utstilling lørdag formiddag.Foto: Geir Vestad
 
- De bare spurte
- Jeg misunner dere, sa Øystein Ustvedt, til daglig kurator på Nasjonalmuseet, da han lørdag åpnet utstillingen til Matias Faldbakken i Hamar Kunstforening.

Publisert: 21.jan.2013 07:38
Oppdatert: -

Så er det da også oppsiktsvekkende at kunstforeningen hadde greid å sikre seg en utstilling med «en av våre internasjonalt mest etterspurte og utstilte kunstnere i dag», som Ustvedt sa.
Men selv hadde Matias Faldbakken en enkelt og grei forklaring på hvorfor han valgte Hamar kunstforening, like gjerne som prestisjetunge utstillingslokaler verden over.
- De bare spurte meg. Og jeg hadde lyst til det, sier han, og legger ikke skjul på at han setter pris på å gjøre denne utstillingen.

Startet her

Så var det da også i Hamar kunstforening han hadde sin aller første utstilling, for drøyt 20 år siden. Da gikk han fortsatt på videregående, og var kjent for å være flink til å tegne.
En gang i tida hadde han også et par andre mindre utstillinger i Hamar, som på utestedet Zenith. Så da Knut Nordby i kunstforeningen spurte ham, sa han ja takk.
- Men jeg ville ikke gjøre det for ambisiøst, og ville velge en form jeg kunne være komfortabel med, sier han.

Begivenhet

- Det er alltid en begivenhet når Matias har utstilling, bemerket Øystein Ustvedt.
- Så er det da også en spesielt sympatisk sjanger - dette med den unge kunstneren som gjør det stort ute i verden vender tilbake til hjembyen. Dette gir alltid en spesiell atmosfære rundt en utstilling», sa Ustvedt.
- Da får vi b'yne, bekjentgjorde foreningens leder Erik Jacobsen. For selv om det var en kunstner som ellers stiller ut over hele verden, var det akkurat passelig nedpå i kunstforeningen.
Og hamarsingene kjente sin besøkelsestid. Noen kom ikke inn og valgte å snu i døra. Alle de andre trøkket seg sammen.
Og det skjedde på en utstilling som atskiller seg klart fra det aller meste som ellers vises i kunstforeningen. For en stabel med jerrykanner scrappet sammen midt på golvet, og emballasjen i glass og ramme på veggene, er ikke dagligdags kost.
For dette er en kunstform med vekt på tankespillet, som også har et antikunst-element i seg, en negasjon, som Ustvedt kommenterte i sin åpningstale.
- I første sving virker det merkverdig og pussig. Men det kan også sette gang bevegelser i huet.

Ingen utsmykning

- Så mye som skjer nå, fikk jeg ikke tid til å konsentrere meg om denne oppgaven. Det er bare å konstatere at dette fikk jeg ikke til, sier Matias.
I utgangspunktet hadde Matias Faldbakken takket ja til å delta i den lukkede konkurransen om utsmykking av den såkalte «kulturpassasjen» i Torggata, som er kulturhusets atkomstsone. Blant oppgavene her var et stort kunstgolv utendørs. Oppgaven var at det i golvet skal finnes «elementer som kan gi assosiasjoner og tilknytning til Hamars og regionens historie, gjerne helt til den nære fortid», som det het i innbydelsen.
- Det er et stort oppdrag, og det ville ha vært spesielt hyggelig å få til fordi det er Hamar, men denne gangen måtte jeg melde pass.
 

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke