19. aug
The Locker Room: Snodig og samfunnstkritisk teater. Her med Jonas Kippersund og Kim Gustafsson. Foto: Paula Bjertnes
 
Absurd teater som ga mer og mer mening
«Locker Room Talk» er en forestilling som ga mange lattersalver på premierekvelden, og mye mer attåt. anmeldt

Publisert: 27.jan.2017 22:21
Oppdatert: 27.jan.2017 22:27

Unn deg en kveld på kabaret med Finlandsvenska Teatern, og du blir garantert underholdt og overrasket. Men pass deg: du vil bli hivd rett i det. Her går det slag i slag. Kanskje usammenhengende, tilsynelatende kaotisk, men bare vent, len deg tilbake, la deg forundre, og budskapet vil komme fram etter hvert.

Smalt men bredt

Dette er et stykke med mange lag, det er smalt teater, men vil favne bredt, som Anders Kippersund sammenfattet det hele så treffende etter endt forestilling.

Ibsens «Folkefiende» ligger som en rød tråd, og blir på genialt vis avløst av diverse sketsjer. Disse kommer nesten vilkårlig, alle godt spekket av sær humor. De tre karene på scenen bidra hver og en på sitt eget vis til et merkelig, men like fullt et tankevekkende show.

Du vil bli minnet på at Ibsen fremdeles er høyst aktuelt. Og om «En Folkefiende» egentlig var ment som komedie, som Jonas Kippersund avslører i begynnelsen, får du oppleve i en av scenene, hvor Tomas Stockman og Hovstad nesten ler seg i hjel.

Fortryllende

Kim Gustafsson hadde nok fått den mest utfordrende rollene, og spiller ved siden av Katrine Stockman diverse sangerinner. Han er så gjennomført kvinnelig, med en lett bøy i håndleddet, og sjarmerer mangt en mannlig tilhører. Du risikerer faktisk å bli sett rett i øyne, med alvorspreget sang, og et avsluttende forførende blunk.

Marc Svahnström i rollen av Tomas Stockman er på sin side en ordentlig kolerisk karakter, hissig, tydelig og meget kraftfull. Han er likedan i de øvrige sketsjene. Han leker godt med språket sitt, og hans overdreven artikulasjon er fantastisk komisk.

Jonas Kippersund produserer på sin lette måte likevel meget skarp humor. Det er han som er magikeren, og tryllekunstene hans er godt innøvd. Et pengetriks forklarer arbeiderens verdi, og en side med tørr avisstoff blir tryllet til en helside med «fake news». Han har den utadvendte og forklarende rollen, med en mimikk som forklarer mye.

Med god hjelp av regissør Philipp Stengele har teateret klart å kombinere den samfunnskritiske Ibsen med sin egen samfunnskritikk. Ingen navn blir nevnt, men du vil stadig bli minnet på en viss verdensleder, som til slutt kanskje vil dele Stockmans skjebne. Det er teateret som er like absurd som genialt. Løp og se!

Terningkast: 5

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke