26. aug
 
Kommende stjerner synger fra Flagstads kjernerepertoar
Et spennende møte med kommende sangstjerner fikk labert besøk under Kirsten Flagstad Festivalen lørdag kveld.

Publisert: 17.jun.2017 21:57
Oppdatert: 17.jun.2017 23:07

Met et repertoar som er en del av Flagstads kjernerepertoar var denne konserten kanskje noe av det mest spennende som skjer under festivalen. Det ble et møte med fire helt forskjellige unge damer, som hvert på sitt vis lever seg inn i musikken og formidler en stor skala av følelser. Forskjellene ble fort synlige, men jevnt over ble det en konsertstund av høy kvalitet og med praktfull innhold.

Intenst

De fire sopranene har forskjellig fartstid, men er alle relativ unge i faget. Greske Taxiarchoula Kanati fikk æren av å åpne kvelden. Hun leverte ekspressivt og med glød, med sin varmende mezzosopranstemmen. Selv om hennes intensitet ble vel litt krevende å lytte til i Wagners «Geliebter komm», avsluttet hun denne nærmest lyttende, og med glimt i øyet, som gjorde at hun fikk god publikumskontakt.

Kanati er elev av den nye kunstneriske lederen Turid Karlsen, og det er også den spanske Sara Maria Saalman. Begge disse sopranene synger meget intenst, men også Saalman imponerte med vakker klang. Hennes bidrag besto av «Viere letze liede», av Strauss, som antakeligvis er skrevet for selveste Kristen Flagstad. Selv om Saalman gjorde sitt ytterste, virket hun ikke helt komfortabelt med rollen, noe som kan skyldes hennes unge alder. Men i disse stykkene fikk Lina Braaten på klaver virkelig vise hva hun er god for, og la sin sjel i hver eneste note og pause. Det skal litt til for en ung sanger å kunne matche den følsomheten og innlevelsen som Braaten mestret.

kroppsspråket

De to norske sopranene viste en hel annen siden av sangfaget. De virket mer avslappet, brukte hele kroppen og sang tilsynelatende uanstrengt, noe som ga stort utslag på prestasjonene.

Sara Aasen sang kraftig «Cäcilie» av Strauss, og lot seg ikke påvirke av å miste en øredobb. Tvert imot gikk hun smilende av scenen. Snakk om trygghet! Verdis «Tacea la notte» framførte hun meget elegant, og mistet ikke energien et sekund. Likeså var Hanne Korsbrekke Askeland forfriskende å lytte til, og hun leverte en behagelig versjon av «Viljalied». I tillegg fikk hun æren av å avslutte kvelden, med et utdrag av Traviata. Her var det masse kraft òg følsomhet i en god kombinasjon.

Med det varierte repertoaret ble det en flott sammensatt konsert, som absolutt hadde fortjent flere tilhørere.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke