18. aug
EN BIT AV HAMAR: Tu­rist­sjef Tor Rul­le­stad hå­per at En bit av Norge-se­ri­en også kan by på en bit av Ha­mar. For­ut­set­nin­gen er at han får på plass 625.000 kro­ner.FOTO: JENS ERIK JENS­RUD
 
Ber om tv-penger
Turistsjef Tor Rullestad jakter på 625.000 kroner, slik at et program i tv-serien En bit av Norge kan lages fra Hamar-regionen.

Publisert: 26.apr.2011 07:24
Oppdatert: -

Turistsjef Tor Rullestad jakter på 625.000 kroner, slik at et program i tv-serien En bit av Norge kan lages fra Hamar-regionen.
Matprogrammet En bit av Norge lages av produksjonsselskapet Tellus Works, og det vises på TV2. Det lages også en internasjonal versjon av programmet under navnet New Scandinavian Cooking.

Nå har Hamar-regionen reiseliv mottatt en henvendelse fra produksjonsselskapet om å lage et program med fokus på mattradisjonene på Hedmarken. Ulempen er at regionen i tilfelle må bidra med en egenandel på 625.000 kroner.
Turistsjef Tor Rullestad har tro på at det er effektivt å markedsføre regionen via tv, og han ser for seg følgende finansieringsmodell:
• Regionrådet for Hamar-regionen - 300.000 kroner
• Vikinglauget - 125.000 kroner
• Hedmark reiseliv - 100.000 kroner
• Hedmark fylkeskommune - 100.000 kroner.
- Det er ingen tvil om at vår region har behov for å bli mer synlig så vel i Norge som i utlandet. Det er åpenbart at den beste måten å kommunisere vår natur, våre omgivelser og våre attraksjoner på, er gjennom tv-mediet. Det kommer tettere på, vi får formidlet historien bedre, og vi vil også få materialet til eget bruk i etterkant, skriver han i søknaden til aktørene.
Han opplyser at det eventuelle programmet fra Hedmarken skal fokusere på Hedmarkens mattradisjoner og matproduksjon, og kanskje også på at Hanna Winsnes og Henriette Schønberg Erken, forfatterne av Norges mest kjente kokebøker, bodde i Vang.
- Vi er i matfatet av Norge, fastslår Rullestad, og da er han inne på akkurat det kokk Charlotte Mohn uttalte i HA onsdag rett før påske:
- Hamar er byen midt i matfatet. Det er det som gjør at Hamar kan skille seg ut fra andre byer, uttalte hun.
Nettopp Charlotte Mohn var sentral i en annen tv-produksjon, som det offentlige og reiselivet i Innlandet hadde store forventninger til og satset en god del penger på, nemlig Jenter på hjul.
I dette programmet syklet Mohn sammen med forfatter Helene Uri rundt i mjøsområdet med blant andre forfatter Knut Faldbakken på gjestelista. I Hedmark og Oppland satset det offentlige og turistnæringen stort og bidro med 450.000 kroner til programmet. I tillegg ble utgifter til overnatting og bespisning for gjester, programledere og produksjonsteam dekket.
Programmet skulle sendes i beste sendetid en vanlig torsdag kveld. I stedet ble det vist klokka 20 på sankthansaften for to år siden, for øvrig en kveld med strålende vær, og resultatet ble magre 144.000 seere.
Regionrådet for Hamar-regionen har likevel ikke mistet troen på markedsføring via tv-programmer. Arbeidsutvalget har allerede drøftet En bit av Norge-konseptet og kommet fram til at det vil ha en positiv effekt for reiselivet i regionen. Hvor mye regionrådet vil støtte prosjektet med, blir imidlertid ikke avgjort før på møtet 3. mai.
 

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke