18. aug
FULLSATT: Det nye amfiet var fullsatt på premièren.
 
Det beste Prøysenspelet
Prøysenspelet har alltid vært noe av det viktigste ved Prøysenfestivalen, og årets er det klart beste noensinne.

Publisert: 20.jul.2011 07:33
Oppdatert: -

Prøysenspelet har alltid vært noe av det viktigste ved Prøysenfestivalen, og årets er det klart beste noensinne.
Drøyt 300 mennesker var til stede på tirsdagens première på Slompetreff ved Prøysenstua, og med det var det nye amfiet fullsatt. Nå gjenstår fem forestillinger, og dermed er det også mulighet for publikumsrekord for spelet. Det vil i så fall være fullt fortjent, for dette er Prøysen-dramatisering på sitt beste, og spilt akkurat der det er aller best egnet.

Det var Morten Joachim, Ane Skumsvoll og Cecilie Lundsholt som startet samarbeidet med Prøysenhuset i 2006, og som satte opp den første helaftens forestillingen ved Prøysentsua i 2008. Og fortsatt er det de tre som står sentralt i arbeidet. Men nytt av året er at skuespillerne Ingjerd Egeberg og Ivar Nergaard har kommet til, og de bidrar til å gi uttrykket et klart løft. I tillegg har det også kommet til mange flere flinke lokale amatører, både barn og voksne.
Men også i tekstvalget, i oppbyggingen av manus og den tematiske spenningen har det skjedd et løft. I år er tekstene i sin helhet hentet fra novellesamlingen Dørstokken heme, som vel er den beste boka Prøysen skrev. Her er det tett mellom de kraftfulle og konfliktfylte historiene og skikkelsene. Men disse tekstene er også noe av det klart mørkeste Prøysen skrev. Og det merkes på forestillingen.
I et par av de tidligere oppsettingene har nok latteren sittet langt løsere enn denne gangen. Men det er likevel en flott balanse som er bygget opp mellom det humoristiske og alvorlige. Latter og gråt hører nært sammen hos Prøysen på hans beste, og da er det slike tekster det gjelder.
Historien Beinvegen, om n' Kal i Baklykkjen (Ivar Nergaard) som har så mange drømmer om å gjøre det bra for seg og familien, men som ender med å lage kun en beinveg til ingenting - det er den som utgjør en ramme for det hele. Innimellom blir vi kjent med de andre i bygdesamfunnet. Og felles for de fleste hovedpersonene, er at de prøver å utfordre bygdelivets regler og normer. På hver sine vis prøver de å frigjøre seg fra bygda. Men bygdefellesskapet er en mektig motstander, som i den grusomme historien om a Karen (Ingjerd Egeberg) som får betale dyrt for sitt forsøk på å utfordre grensene.
Den samme historien viser også hvordan de kjente Prøysen-sangene kan settes inn i nye sammenhenger og få ny betydning. Danse danse dokka mi blir her del av en rå fortelling om kvinnemishandling.
Og når a Karen setter også Slipesteinvælsen inn i en ny tematisk ramme, er det nok forestillingens sterkeste enkeltscene.
Men noen står utenfor fellesskapet. En av dem er taterjenta Frida Tusenfryd (Cecilie Lundsholt), som ikke er en del av det etablerte, og som er desto mer utsatt, men som også har en frihet som de andre bare kan drømme om. Frida er den som tar skjebnen i egne hender, og ikke finner seg i å bli styrt av den slett ikke så tause majoriteten. Derfor er det også hun som representerer en slags utfordrende livsglede i strid med alle bygdas brutale undertrykkelsesmekanismer.
Og kanskje er det Frida som er forestillingens egentlige heltinne? Nei, det ville være for enkelt og uprøysensk. For her er også en skikkelse som Gunda i Baklykkjen, kjerringa hass Kal, som med varme og forståelse holder ut selv om livet ikke ble som det skulle og ingen drømmer har latt seg innfri. Men vage rester av drømmen, de er alltid der.
Det er blitt en strålende forestilling av det, og den er viktig også fordi den går rett inn i en kjerne i Prøysens tematikk. Og den spilles slik at denne kjernen blir levende og nær for alle.
Dette er bare altfor godt til at det ikke skal bli fullsatt ved Prøysenstua alle de resterende fem kveldene. Helst burde det vært ekstraforestillinger også. For dette er Prøysen-teater på sitt beste.
 

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke