17. aug
Kom til finalen i NM i dataspill: Ole Andreas Jordet - daglig leder, Svein-Gisle Sætre - 3D-artist, Adrian Tingstad Husby-PR-rådgiver i dataspillselskapet Krillbite demonstrer minispillet Poortatohead, som tok dem til finalen i NM i Gameplay i helga. De
 
Digital potetkamp
Hamar-firmaet Krillbite danket ut 65 konkurrenter og kom til finalen i årets NM i Gameplay. Vinnerformelen var fire, slåssende poteter.

Publisert: 13.jan.2013 09:56
Oppdatert: -

I NM i gameplay skal deltakerne lage hver sin spillbare prototype med utgangspunkt i et gitt tema. Deltakerne hadde ni dager på seg fra temaet ble annonsert til prototypen skulle presenteres for publikum. De trengte ikke lage et ferdig spill, men måtte ha nok til å overbevise publikum og jury om at deres spill ville bli det morsomste å spille.
I år fikk deltakerne temaet «Størrelsen teller» å arbeide ut fra.

Pottitkrangel på 4 dager

Fire flygende poteter surrer rundt på en rund plattform. Nå og da popper det opp reagensrør med et vokseserum. Hvis en potet drikker serumet blir han mange ganger større, og kan denge andre poteter av plattformen.
Dette er spillkonseptet Krillbite kom til finalen med. Og tiden var knapp.
- Det er ganske crazy, sier Jordet.
- Alt ble gjort de siste fem dagene, inkludert idémyldring, Vi startet på tirsdag helt fra scratch og presenterte det på lørdag kl. 12, forklarer Jordet.
- Du har veldig få dager til rådighet. Vi startet med å myldre en rekke ideer, og så måtte vi se på hva som funker, og hva som ikke funker. Det vi gjorde var å «scope» det inn, det vil si at vi måtte finne ut hvilken av ideene som var små nok til å gjennomføres med tre dagers produksjon.

Sene netter

Konkurransen har blitt beskrevet som ekstremsport for spillprogrammerere.
På en drøy uke skal produsentene tenke ut, designe, programmere, teste ut og presentere et spillbart konsept basert på juryens tema.
- Det har vært travle dager og sene netter, sier Adrian Tingstad Husby i Krillbite.
- Det var heldigvis kun et natt jeg måtte sitte opp til tre-fire, sier Jordet.

Arrangert for tredje gang

Siden NM i gameplay for første gang ble arrangerte i 2011 har interessen økt kraftig.
- Det er blitt en viktig møteplass for den norske spillbransjen og både studenter, amatører og de mer etablerte spillselskapene var representert. Nivået på spillene som ble presentert lørdag var imponerende høyt og viser at det skjer utrolig mye bra i norsk spillbransje for tiden, sier Kaja Hench Dyrlie, Norsk filminstitutts produksjonsrådgiver for spill.
 

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke