23. aug
Skibladner: For ei festuke det ble! Får håpe det blir flere.Foto: Dag W. Grundseth
 
Ei festuke som gjør noe med oss
Skibladner: Etter ei uke med tidenes Skibladner-fest, er vi tilbake i hverdagen. Men vil den bli helt som før igjen?

0
Publisert: 18.jul.2016 06:04
Oppdatert: 18.jul.2016 06:31

Det ble ei utrolig uke. Samme hvor Skibladner nærmet seg, ble det folkefest. Det kom 2000 til brygga på Tinges, og så mange nesninger og øyinger fins det knapt i verden. Så kom det utrolige 5000 til den nye brygga på Atlungstad, og folk gnikket seg i øynene og lurte på om det var mulig. Dagen etter ble det tellet 9000 på Lillehammer. Og det ble skapt forventninger om minst like mange på Hamar. Men det ble enda mange flere; det offisielle tallet endte på utrolige 15.000. Og det lå nærmest i kortene at det måtte bli minst like mange på Gjøvik; ferden endte på 19.000 da Skibladner kom hematt, som de liker å si på de trakter. Hvem som var tellesjef er mer uklart, men det er klart at han måtte ha hatt en strevsom stund.

Men det virker likevel ikke som det var noen konkurranse blant mjøsbyene om å trekke flest folk; snarere var det bare bølgen av entusiasme som steg for hver dag. For dette var noe alle bare måtte være med på.

Festuke

Så kan en bare tenke seg hva som hadde skjedd om også mjøsbyen Brumunddal hadde hatt ei Skibladnerbrygge på Strandsaga. Med brumunddølenes velkjente trang til å møte opp når det skjer noe, hadde de sikkert trukket 15.000 de også – hvor de nå måtte ha kommet fra alle sammen.

Og det kan godt skje at det ligger flere Skibladner-brygger i vente til NRK en eventuell neste gang velger å følge Skibladner på Mjøsa. For også tv-tallene synes å ha blitt bra; fredag hadde 1,8 millioner mennesker vært innom tv-sendingene fra Mjøsa, ifølge NRK, og «Sommeråpent» la seg raskt på rundt 600.000 pr kveld.

Men først og fremst var dette Skibladners festuke. En så gedigen reklamepakke må overgå alt som selv de ivrigste Skibladner-venner kan drømme om. Oppslutningen viser også at Skibladner har en helt spesiell plass i folks bevissthet. Og med dette er det bevist en gang for alle at Skibladner er selve symbolet på mjøslandet, uansett hvilken side av Mjøsa en hører heme.

Reklameplakat

Men i like stor grad fungerte uka som en strålende reklameplakat for innlandet. Ikke minst var hele opplegget preget av en entusiasme som ikke kan unngå å virke smittende. Kanskje vil det ikke allerede fra i dag bli rush av folk som vil flytte hit, fordi folk er så blide på tv her. Men en virkning vil det ha.

«Uvurderlig PR for Hedmarken» het det i Hamar Arbeiderblad allerede lørdagen før det hele startet. Ifølge markedsføringsekspert Trond Blindheim var det vanskelig å anslå markedsføringsverdien av en slik uke med massiv tv-dekning. Men han var sikker på at det vil ha stor betydning både for regionen og reiselivet. «Alt blir filmet, og mange forskjellige steder blir eksponert for seerne. Og kjennskap er viktig for at folk skal benytte seg av det.

satse på maten

Samtidig oppfordret Blindheim folk til å tenke utradisjonelt. «Det gjelder å finne fram noe smart som ingen andre har,» påpekte han, og foreslo selv at å markedsføre seg enda mer med norsk mat, kunne være en god idé. Og det var et forslag som nok kunne ha blitt enda bedre utnyttet i tv-sendingene. For i landbruksområdene rundt Mjøsa er og blir det maten som er det viktigste vi har å vise oss fram med. I så måte var Charlotte Holberg Sveinsen på Skafferiet en svært velvalgt gjest på «Sommeråpent» fra Hamar fredag kveld.

I sum ble det ei uke som overgikk alle forventninger – selv de aller villeste. Folk fikk nok litt hakaslepp og lo litt overbærende da reiselivssjef Merethe Sandum torsdag røpet i HA at hun håpet på 10.000 mennesker på brygga i Hamar fredag ettermiddag. Men det viste seg å være et altfor beskjedent anslag.

For det ble passert en del grenser for hva vi turde å håpe på denne uka. Og slike ting gjør noe med oss.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke