17. aug
 
- En blåkopi for nerdene
«Star Wars – The Force Awakens» stjeler rått fra originaltriologien. Resultatet er et langt gjesp, avbrutt av noen nostalgiske kosescener.

Publisert: 16.des.2015 15:42
Oppdatert: 17.des.2015 06:59

La oss være ærlige. For den enorme fanskaren er det ganske uvesentlig hva anmeldere i inn- og utland synser om seriens sjuende film. J.J Abrams kunne like gjerne gitt teletubbiene hvert sitt lasersverd, filmet dem i to timer og klistret Star Wars-logoen på – og fortsatt oppnådd samme billettsalg. Heldigvis har den erfarne Hollywood-regissøren større ambisjoner enn som så. Ettersom den generelle oppfatningen til blodfansen er at de tre nyeste Star Wars-filmene, som er ment som forløperne til originalene fra 70-tallet, er en skam for serien, har Disney valgt å støpe «The Force Awakens» i George Lucas originalskje. Når støvet har lagt seg, og John Williams orkester roet ned kampmusikken, sitter man igjen med en følelse av utilfredshet. Er det dette man har gledet seg til i så mange år? En simpel omstart?

Spenningen som forsvant

Snurr film, og forhistorien glir forbi i sin gjenkjennelige font. Luke Skywalker har gjemt seg, og opprørsstyrkene kjemper mot det nye, onde imperiet. En stormtrooper med samvittighetskvaler og en skraphandler på en ørkenplanet må samarbeide om å levere en robot til opprørsstyrken. Roboten sitter på hemmelig informasjon den onde gruppen The First Order sterkt ønsker å få kloen i, selv om de egentlig allerede kan tvinge alle ned på kne med sitt enorme store, runde våpen. Stormtrooperen Finn (John Boyega) og skraphandleren Rey (Daisy Ridley) får haik med en aldrende Han Solo (Harrison Ford) og hans hårete side-kick Chewbacca, i det ikoniske romskipet Millenium Falcon. Og igjen står en maskekledd baryton med laserverd og roper «Pokker!». Intet nytt under solen, men andre ord.  

Allerede her vil kjennere påpeke at dette har man strengt tatt sett før. Ikke nok med at droid-med-hemmelig-informasjon er åpningen til «A New Hope», men at det onde imperiet nok en gang setter sin lit til en Death Star (denne gangen kalt Star Killer eller noe sånt) er bare kjedelig. Greit nok, denne gangen er den enda større (noe de gjør en meget stor greie ut av), og den kan ødelegge flere planeter på en gang, men ingeniøren som tegnet den enorme kampstasjonen har fortsatt ikke lært leksa si. Normalt sett ville jeg stoppet der, ettersom dette naturligvis er hva engelsktalende kaller en «spoiler», men det er vanskelig å kritisere handlingsforløpet uten å påpeke gjenbruken. Overraskelsesmomentet snubler fram fra bak sofaen, børster støvet av jakken og forlater festen med et dumt uttrykk i fjeset. På veien ut skaller det hodet i døra, og etterlater spenningskurven flat på gulvet. Og enn hvor mye orkesteret gnikker etter gamle noter er det ingen som blir med i dansen. 

En brå oppvåkning

Å utforske mentaliteten til de anonyme hvitpansrede soldatene, som sammen med Bond-skurkene deler førsteplassen som verdens dårligste skyttere, er i og for seg interessant, men bakgrunnshistorien som gjør det mulig blir avfeid med en kort replikk. Når det er sagt gjør John Boyega en solid jobb med materialet han har til rådighet. Hans helterolle i «Attack The Block» er atskillig mer fasettert, men det er på ingen måte skuespillerprestasjonene som drar filmen mot «the dark side».

«The Force Awakens» framstår som en lang transportetappe, hvor manusforfatterne tvinger veteranene til å gi stafettpinnene videre, og rører inn noen slektskapsbånd i hytt og vær. Selv Harrison Ford sliter med å tilføre de kleine familieforholdene litt tyngde, og er som best når han får skyte pistol og levere «one-linere», langt unna alt kjas og mas om meg, deg, dine og våre. 

Det er fornøyelig at handlingen finner sted i gjenkjennelige settinger, og for alle som ser «Star Wars» for første gang er dette en helt ok sci-fi-film. Dønn forvirrende, ettersom hele plottet drives av tidligere filmers hendelser, men helt klart popcorn-verdig. «The Force Awakens» er rikt krydret med nostalgiske vink til originalene, og men det blir mer sårt enn rørende. Heseblesende action og et enormt grafikkbudsjett veier ikke opp for følelsen at man rett og slett har blitt litt snytt. 

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke