19. aug
 
En rolig forundringstime med Wolfgang Plagge
Mozart, Askeladden og «Stille Natt». Hva er fellesnevneren? Wolfgang Plagge fant på genialt vis en link mellom de tre og Alf Prøysen.

Publisert: 14.des.2018 23:34
Oppdatert: 14.des.2018 23:37

En konsert med den anerkjente og allsidige pianisten Wolfgang Plagge byr alltid på overraskelser, og opplevelsen fredag kveld på Prøysenhuset var intet unntak.

På lettfattelig måte passerte noen av hans favorittverk revyen, blandet med kåseri om musikkens språk.

Store komponister

Plagge var invitert tilbake til Prøysenhuset, etter å ha vært der i fjor og dratt hjem med fire bind med dikt og sanger av den store dikteren under armen. Hogne Moe måtte bare ha ham tilbake, da han hørte at Plagge hadde spilt seg gjennom alle bind.

Med den informasjonen som utgangspunkt, hadde kanskje flere enn meg forventet et større fokus på Prøysens musikkskatt.

Men Plagges røde tråd var først og fremst spunnet rundt noen store komponister gjennom tiden, og det geniale og vakre i deres verk. Det handlet mye om kunsten å komponere et musikkverk, og hva det er som fenger oss som hører på, og ikke minst hvorfor. Det i seg selv var spennende å høre på.

Slik passerte Mozart, Beethoven, Schönberg, Borodin m.m. revyen, og Plagge fortalt om symmetrien i musikken, hvordan motivene bygger opp et verk, og hvordan selv et verk fra en komponist med fokus på det atonale kan være vakker og tilgjengelig. Stykkene han spilte var alle en fortelling i seg selv, og ble framført med glød, selvsagt.

Musikk fargelegger språk

Det var spennende å høre hvordan sangtekster og musikk henger nøye sammen, og Plagge kom med noen tydelige eksempler hvor det hadde gått feil.

Her kunne han gjerne ha vist til eksempler når det gjelder Prøysens sanger. Istedenfor å fortelle om Prøysens samarbeid med komponistene, ble det heller fokus på språkrytmen i tekstene, og at Prøysens sanger om livshistorier er så bra skrevet at alle klarer å huske de lange vers.

Christiane Skaug, som vant talentkonkurranse for unge Prøysen-tolkere i fjor, sang vakkert et par julesanger av Prøysen, med Plagge på klaveret.

Og til slutt for dem som lurer: Per, Pål og Espen er å høre i Mozarts musikk, akkurat som visekunst tilpasser musikken til teksten. Og musikkstilen sicilioano er å høre både i «Stille Natt», men også i Prøysen, blant annet i «Romjulsdrøm».

Terningkast: 5

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke