18. aug
Mye mellom beina: Arne O Holm smiler. Endelig er sykkelen på plass. I 35 år har han lagret syklene sine hos Almestrand på vinteren.
 
Et liv uten støttehjul
Per Almestrand kan skue tilbake på et helt liv på to hjul. For 64-åringen er det én livsstil som gjelder: Full gass!

Publisert: 16.jun.2012 06:20
Oppdatert: -

Per har levd et liv med full gass og fri eksos helt siden han var ti år og tjuvlånte mopeder av gårdsarbeiderne hjemme på Nes.
- Samme hva man gjør i livet, bare det durer, påstår Per Almestrand, han lever for og av lideskapen; alt som durer.
Bak store buskete øyebryn, et rødlig hår og et digert varmt smil befinner det seg årevis med kunnskap om motorsykkler og motor. I de senere årene har også snøskuter blitt en livsstil for Almestrand. Om vinteren er han ivrig opptatt med snøskutersafari på Granfjellstøten ved Trysil. Hvert år er han primusmotor for Mjøsa rundt på MC 1. mai.
- Når startet det hele?
- Jeg vokste opp på en gård på Nes og der jeg og brødrene stjal mopeder av gårdsarbeiderne og det hendte vel at tanken var tom da de skulle hjem for dagen, innrømmer han. Det varme smilet er Pers varemerke. Men det var da han flyttet til Lillehammer som tolvåring han for alvor begynte å skru.
- Vi var en gjeng gutter som ordnet oss et verksted og dro rundt og kjøpte opp motorsykler for 100- 150 kroner stykket.
Lidenskapen ble fort til både livsstil og heltidsbeskjeftigelse. Allerede som 21-åring kjøpte Per Almestrand det som i dag er MC-Huset Nydal. Nå er de tolv ansatte i full stilling.
- Bare spør meg om alle svakhetene på en japansk sykkel fra 1970-80 tallet, så skal du få svar, hevder Per. Kunnskapen og fagkompetansen har sørget for kunder over hele Norge. I dag skal han levere sykkel til den kjente gravejournalisten Arne O. Holm. Sykkelen har stått i vinteropplag på Nydal.
Den røslige nordlendingen smiler da Per triller den svarte sykkelen, en Yamaha 1300 kubikker, ut av varebilen i Prinsdalen, sør for Oslo.
- Han Per kan sykkel og han leverer kvalitet. Og han gjør det fra hjertet, sier Arne O, som ser fram til en ukes MC-tur med gutta. I år går turen til Stadt.
Når Per kommer med sykkelen, er det vår, sier Arne O. De to MC-gutta kom i kontakt for over 35 år siden, da Holm var på jakt etter ny sykkel. Siden er det kun Per som får ta vare på «babyen».
- I verkstedet har jeg kanskje Norges beste mekanikere, Peder Marstad og Tore Ugelstad. Disse gutta er gull verdt, forteller Almestrand, som helst framhever dem han har rundt seg. Selv jobber han «døgnet rundt» og har ingen store planer om å trappe ned.
- Hvis jeg skal trappe ned, må jeg jobbe meg ned, sier han og innrømmer at blodtrykket kan bli vel høyt i perioder.
Sykkelgutta i 50-60 åra er nøye med hvem som får reparere motorsykkelen, forteller Per. For mange går nok sykkelen foran både kjerring og unger.
- Er det noen forskjell på jenter som kjører sykkel sjøl og jenter som sitter bakpå?
- Nei, sier Per, -rund i kantene som han er.
- Er det virkelig ingen forskjell?
- Jo, jenter som kjører sjøl har nok litt mer pågangsmot. De er nok litt mer målbevisste, sier han forsiktig. Men, innen internasjonal motorsykkelsport er det svært få jenter, som hevder seg, legger han til. Almestrand har selv vært en talentfull crosskjører og fortsatt er han på banen og leker seg. Men, et helt liv med motorsykkel har satt spor. Et vell av historier renner ut av Per når du begynner å snakke med han.
- I 1985 ringte Theo Koritzinsky. Den legendariske SV-dama Hanna Kvanmoes høyre hånd. Han lurte på om jeg hadde en motorsykkel med sidevogn, SV skulle til Hedmarken får å drive valgkamp. Det lyser av øynene til Per når han forteller.
- De så nok for seg en behagelig og stillegående doning. Men, jeg stilte med en crossykkel, med sidevogn, som gikk på fri eksos, ler Almestrand og viser fram det gamle avisutklippet fra HA i 1985.
- Det bråket noe helt for jævlig. Pressefotografene fra Oslo lå i gjørma for å ta bilder av oss. Det kom bort en journalist fra Aftenposten og sa: Dere bråker så fælt. Men en slagferdig Hanna Kvanmo hadde svar på lager.
- «Ja, det er jo valgkamp, så vi må jo gje lyd fra oss».
Før var kundegruppa til Per sexy, men nå er de seksti. Almestrand forteller at det er de «grå eminenser» som er de beste kundene i dag.
- På 70 tallet var det utenkelig at en gammel gubbe på 50 kjøpte seg sykkel. Nå er det snudd helt om. I dag er det gutter på godt og vel 50, som er de beste kundene.
- Dagens generasjon voksne bruker pengene på seg selv, sier han.
Hos Per durer det altså døgnet rundt.
- Har du ikke behov for at det er stille?
- Jo da, stille er det om natta når jeg sover, humrer han.
- Men, når jeg virkelig skal slappe av ser jeg på tv, -og da er det selvsagt speedway og motocross han ser på.
- Hva med framtiden Per. Ser du for deg selv vandrende på oppe på Klukstuen i fri dressur og med gassen i bånn?
- Nei, kommer det kontant. Han blir stille en liten stund. Øynene gnistrer. Han pønsker ut et passende svar.
- Hehe, hvis jeg må har rullator skal den hvert fall ha motor, ler han.
 

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke