21. aug
Krimkolleger: Knut Faldbakken (fra venstre) sammen med Nils Nordberg og Torkil Damhaug under utdelingen av Rivertonprisen i 2012.Foto: Morten Holm / NTB scanpix
 
Faldbakken lærer deg å skrive krim
– Før du starter med å skrive en krimfortelling, enten det er novelle eller roman, må du bestemme deg for hvem som skal gjøre hva mot hvem – og hvorfor. Det må stå fast, uansett hva slags form du velger.

Publisert: 24.feb.2017 17:26
Oppdatert: 24.feb.2017 17:55

Slik definerer Knut Faldbakken sitt mantra som krimforfatter. Og det kan være noe som er nyttig for mange skrivelystne akkurat nå.

For lørdag for ei uke siden inviterte Hamar Arbeiderblad alle interesserte til å delta i konkurransen om å skrive den beste korte krimnovellen. De beste bidragene skal trykkes i HA før påske. Kravet er at handlingen skal utspille seg i Hedmark.

Noe skal løses

Knut Faldbakken er Hedmarks mest kjente krimforfatter, og har gitt ut ti krimromaner, hvorav ni med Jonfinn Valmann som etterforsker. Selv har ikke Faldbakken utgitt krimnoveller. Men han mener at mye av grunnlaget er det samme som for romanen.

– Det er misvisende å snakke om en oppskrift, sier han. – Det dreier seg mer om å foreta noen nyttige håndgrep.

– Framfor alt må du ha en god idé for å begynne på en krimnovelle, konstaterer han.

– Og skal det være en krim, må det være noe som skal løses. Det må ikke nødvendigvis være et drap. Men det er vanskelig å unngå det. For en krim trenger en sterk fortellermotor, og det er det gjerne drapet som utgjør.

Klassisk mønster

En krimnovelle så vel som en roman krever også noen flere faste elementer, påpeker han. Etter det første anslaget kreves en konflikt, en utvikling mot et klimaks, som inneholder et overraskende vendepunkt, før avklaringen skjer.

– I forhold til romanen, har novellen liten plass til utvikling. Men et vendepunkt er likevel helt vesentlig, sier Faldbakken. – Når situasjonen er presentert, må det skje noe som snur den på hodet, enten det er situasjonen eller en person som ikke er slik det synes før det lir på. Dette er noe som de fleste krimforfattere dyrker.

– Spesielt viktig i novellen er også kompresjon i tid og sted. Konfliktene kan ha bygget seg opp over år. Men det er øyeblikket da kreftene støter sammen, som må stå i sentrum.

– Du kan gjerne skrive ut en lengre handling først. Men det som gjelder, er å stryke og stryke. Og løsningen skal gjerne hemmeligholdes helt til det siste avsnittet.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke