22. aug
Til Berlin: Forbereder seg til Grüne Woche gjør (f.v.) Turid Windjusveen Olsen (hos Fylkesmannen), Merethe Sandum (Hamar-regionen Reiseliv), Magnus Sempler Holte (Domkirkeodden), Bente Ekeberg Bodin (Tingnes spiseri), Emil Moberget (lærling hos Hai smaksopplevelser) og Hai Hang (Hai smaksopplevelser).Foto: Geir Vestad
 
Fem bedrifter klare
Ved å koble mat, opplevelser og reiseliv skal Hedmark synliggjøres og markedsføres på neste års Grüne Woche i Berlin.

Publisert: 14.des.2016 06:28
Oppdatert: 14.des.2016 06:28

Grüne Woche er en av verdens største messer for mat og landbruk, med om lag 1.500 utstillere fra 60 land og nærmere en halv million besøkende. I år finner den sted fra 15. til 24. januar.

Norge deltar for 30 gang, og Hedmark markedsfører seg som en del av Oslo-regionen.

Til sammen 35 bedrifter fra regionen deltar. Blant dem er følgende fem fra Hedmark: Tingnes spiseri, Nosim flatbrød ved Henny Kildal, Domkirkeodden, Gransjøberget Viltkjøkken og Hai Smaksopplevelser – representert ved lærlingen Emil Moberget.

Til sammen, inkludert politikere, vil Hedmarks delegasjon bestå av rundt 25 personer.

Har virkning

Og hensikten med å være med, er ifølge Turid Windjusveen Olsen, som er seniorrådgiver næringsutvikling hos Fylkesmannen, å bedrive nettverksbygging, synliggjøring og markedsføring av hva Hedmark har å by på.

Og etter de to forrige årene mener reiselivssjef Merethe Sandum å ha notert en stor økning fra Tyskland blant tilreisende i Hedmark.

– Vi vil vise at Norge er mer enn fjord og nord, sier hun.

– Og vi ser allerede nå at det å delta på Grüne Woche har en stor effekt.

Mye elg

Blant matproduktene som hedmarkslaget skal benytte seg av, er det mye elg.

– Tyskerne er helt ville etter elg, som de sier.

Sentralt i så måte står Marianne Wimmer på Gransjøberget Viltkjøkken i Hernes, som stiller med flere sorter pølse, elgkarbonader og elgpålegg.

Nå skal de bevise at å reise til Tyskland med pølser, ikke er det samme som å reise til Sahara med sand.

Opplevelser

Domkirkeodden er også blant bedriftene som skal være med og selge Hedmark i Berlin.

I fjor var det Skibladner som representerte opplevelsesbiten, i år er det Domkirkeodden – med en syngende guide inkludert.

Og siden museet også har en stor kokeboksamling, er det også faglig interessant for museet å delta, sier Magnus Sempler Holte.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke