26. apr
Gorilla: Terry Notary med en prisverdig skuespillerprestasjon i årets kanskje mest intense filmscene.
 
Brilliant kritikk
Filmen vant gullpalmen under Cannes tidligere i år og er Sveriges Oscar-kandidat.

Publisert: 28.sep.2017 06:48
Oppdatert: 28.sep.2017 07:24

Åpningsscenen er kostelig: Direktøren (Claes Bang) for Art Museum X-Royal, som har overtatt slottet i Stockholm, blir intervjuet av en engelsktalende journalist (Elisabeth Moss). Hun konfronterer direktøren med en i beste fall abstrakt tekst fra museets nettside som beskriver et verk og spør, mens hun ber ham tilgi sin manglende kunstforståelse, om han kan forklare for henne hva teksten betyr. Etter en tenkepause sier direktøren «. If I were to take your purse and put it here, would it be a work of art then?».

Östlund kler av store deler av den etablerte moderne kunstverdenens språksjargong bestående av kompliserte begreper satt sammen ikke for å danne mening men for å skape avstand mellom kunstens eller rettere sagt kunstnernes- og folks verden.

anderssonsk

Gjennomgående minner scenene til Ruben Östlund om tablåer à la Roy Andersson, der dagligdagse situasjoner får et absurd, komisk preg som grenser til det eksistensielle. Som da direktøren etter en museumsfest ender opp sittende på senga til tidligere nevnte journalist, og en bedagelig sjimpanse dukker opp i stua og setter seg til å tegne på sofaen.

I en annen scene verd å nevne foregår det en kunstnersamtale, hvor kunstneren (Dominic West) ikledd lyseblå dress og briller med svart innfatning og gjennomsiktige, gule glass, til stadighet blir avbrutt av en i publikum med Tourettes. «Garbage!», «Gå hem!», «Sug kuk!».

PR-rådgivernes tidsalder

Ruben Östlund kommer med treffsikker kritikk ikke bare mot etablerte miljøer, men også samtiden for øvrig. Som da en utsendt fra en hjelpeorganisasjon har stand på gaten og spør forbipasserende «Vil du redde et menneskeliv?» samtidig som en uteligger sitter på asfalten noen meter lenger borte. Den kanskje kraftigste kritikken derimot, rettes mot PR-bransjen, og hvordan den har fått sette premissene for det meste som beveger seg i samtiden, det være seg i kunsten eller politikken.

Dette er altså en motvekt til kulturminister Hofstad Hellelands slagord «Kultur som næring», og burde sees av alle som er interessert i kultur eller som generelt er opptatt av verdien av fri, uavhengig kunst.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her.