20. aug
Ingen reklame: Gutta forteller at «Gøy på bondegården» er blottet for reklame og skjulte utgifter.
 
Gøy på landet på iPad
iPad-spillet «Gøy på bondegården» er utviklet av hamarfirmaet Eyeball Interactive, og fått tommelen opp av byens barnehagebarn.

Publisert: 13.nov.2012 13:17
Oppdatert: -

Barnespill på smarttelefoner og nettbrett er populære saker. Finske Rovio Entertainment har hatt eventyrlig suksess med «Angry Birds», et spill som har blitt lastet ned over 12 millioner ganger. Hamar-firmaet Eyeball Interactive
Gustavsen er akkurat ferdige med «Gøy på bondegården», et spill som foreløpig har blitt lastet ned 587 ganger.
- Det er ikke lett å lage Angry Birds, smiler Thomas Carlsen, som sammen med kameratene Thomas Gustavsen og Magnus Larsen utgjør trioen bak spillet.
«Gøy på bondegården» er deres første produkt til iPad for barn. Spillet inneholder ulike oppgaver relatert til gårdsdrift, bildelotto, samt muligheten til å utforske en låve og leke med noen av dyrene på gården. De har fått testet ut demoversjonen i Hol Barnehage. Nå er de ferdige med fullversjonen, og håper at flere barnehager kan være interessert i å teste ut spillet.
- Responsen fra barna har vært positiv, og vi fikk tilbakemeldinger på ting vi burde endre. Den første versjonen hadde ingen fortellerstemme. Det har vi endret nå. De eldste barna syntes at bildelotto var morsomst, men syntes at resten var for enkelt. Så derfor har vi økt vanskelighetsgraden på enkelte av tingene, forklarer Gustavsen.

Ingen dyre smurfebær

- Er det sunt for barn å spille på nettbrett?
- Jeg vil ikke si at der er så veldig annerledes å spille «Gøy på bondegården» enn å lese en barnebok. De fleste spill er jo sunt i begrensete mengder. Du får jo barnet til å ta del og tenke, samtidig som det trener koordinasjon og fingerferdigheter. Jeg tror absolutt det ikke er noen dum greier at barn holder på med nettbrettspill, så lengde det har en viss læringskurve, sier Larsen.
- Og så handler det ikke bare om å kjøpe smurfebær, skyter Carlsen inn.
- Nei, slikt er spekulativt, legger Gustavsen til.
- Det er mange barnespill som har en skjult agenda. Spillet er gratis, men man blir hele tiden bombardert med reklame eller oppfordret til å kjøpe «ekstrautstyr», som smurfebær. Barn har jo brukt ti tusener av kroner fra foreldrenes kredittkort. Reklame og pengebruk er ikke en bra kombinasjon med barnespill, sier han bestemt.
 

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke