19. aug
FORNØYD: Sjefredaktør Carsten Bleness, utviklingsredaktør Anne Ekornholmen og digitalredaktør Ole Kristian Lyngstad gleder seg over flere lesere på mobil. FOTO: Christian E. Bergheim
 
HA er fortsatt størst i Innlandet
Lesertallene viser at Hamar Arbeiderblad styrker sin posisjon blant nyhetsmediene i Hedmark og Oppland. Sjefredaktør Carsten Bleness er fornøyd.

Publisert: 07.mar.2017 12:45
Oppdatert: 07.mar.2017 13:44

Tirsdag kom de offisielle lesertallene for mediebransjen. Tallene viser at HA i fjor hadde 63.000 lesere på papir, nett og mobil.

Slik kommenterer sjefredaktør Carsten Bleness tallene:

– Det viktigste er at vi fortsatt er størst i Innlandet, både på opplag og lesertall. Vi er i en klart styrket posisjon sammenlignet med våre konkurrenter, sier han.

Til sammenligning hadde Gudbrandsdølen Dagningen 60.000, Oppland Arbeiderblad 59.000 og Østlendingen 48.000 lesere.

HA-opplaget var i fjor på 20.728 eksemplarer, noe som er en nedgang på 1.167. Bleness sier følgende om opplagsfallet:

– Hovedtyngden av nedgangen er på papir. Tallene er ikke noe bedre hos noen av konkurrentene våre, sier han.

Først i fjor høst innførte HA en betalingsløsning på nett – en god stund etter de konkurrerende avisene i vårt distrikt. Bleness mener den positive effekten først vil merkes om et år.

– Siden vi ikke har hatt lukking særlig lenge, vil veksten først bli synlig neste år, sier han.

Bleness gleder seg over at HA har hatt en solid utvikling på nett de siste to årene.

– I 2015 var HA mindre enn både GD og Østlendingen på nett. Vi var minst den gangen, men nå er vi størst på digitale flater. Vi vokser mest på mobil, som er vår viktigste kanal for framtiden. Håpet er at veksten fortsetter med flere digitale abonnementer, avslutter Bleness.

Opplaget ned

Totalopplaget for norske aviser går fortsatt ned, men mer betalingsvilje hos digitale kunder bremser fallet. 

Det rene papiropplaget utgjør nå 24,1 prosent av avisenes nettoopplag og er stadig synkende. Men de aller fleste kundene velger såkalte komplett-abonnement som både gir papir og digital tilgang til nyheter. I tillegg økte det rene digitalopplaget med 8,6 prosent i fjor, viser de offisielle opplags- og lesetallene fra Mediebedriftene.

90 aviser økte

Av de 228 avisene som er tilsluttet MBL (Mediebedriftenes Landsforbund og LLA (Landslaget for lokalaviser) opplevde 92 (40 prosent) en total opplagsframgang i fjor.

-Det er lenge siden jeg har sett såpass mange aviser med opplagsvekst som vi ser i 2016, sa fagsjef Helge Holbæk-Hanssen da han presenterte opplagstallene tirsdag.

Halvparten av avisene med netto opplagsøkning i fjor tilhører det største aviskonsernet Amedia som for første gang på 12 år opplever opplagsvekst. Konsernet har hatt en bevisst strategi for å selge digitale abonnementsløsninger, og tiltrekke seg flere digitale kunder bak betalingsmur. Ved inngangen til 2017 rapporterer Amedia at de har 29.000 flere kunder enn for ett år siden,

-Vi har etablert en bærekraftig forretningsmodell der vi setter journalistikken i sentrum, sier konsernsjef Are Stokstad.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke