19. aug
SELGER: I løpet av ti minutter tirsdag morgen solgte a-ha-konserten i Hamar 7.500 billetter. Etter at artistnavnet ble offentliggjort har arrangementet fått 200.00 treff på Facebook. Bildet er tatt under en konsert i Oslo Spektrum. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
 
Hadde ingen plan B
Bookingsjefen var så spent at han nesten kastet opp. Kultursjefen hadde problemer med å sovne kvelden før. De pustet lettet ut klokka 09.07 tirsdag morgen.

Publisert: 31.okt.2017 15:50
Oppdatert: 31.okt.2017 15:56

– Disse dagene er så spennende, så forferdelig spennende.

Ti over ni tirsdag morgen pustet kultursjef Morten Midtlien noenlunde normalt igjen.

Bookingansvarlig Espen Solheim Røhne prøvde å beholde roen, men sa rett ut: «Du, jeg holdt på å kaste opp på morran.»

Billettsalget til a-ha-konserten på Stortorget tirsdag 14. august 2018 startet klokka 09.00 tirsdag 31. oktober 2017. Sju minutter senere sto telleapparatet på 6.900 solgte billetter, noen få minutter senere sto telleren på 7.500 – og midt på dagen hadde viserne flyttet seg til 8.000.

Håpet på 7.000

Sting solgte 8.000 billetter på halvannen time, Elton John solgte 10.000 billetter på under fem minutter. Hva forventet kultursjefen denne gang?

– Jeg håpet på 7.000 i løpet av dagen, sier Morten Midtlien.

– Og hva om det hadde stått 2.300 solgte billetter på rapporten som ble kjørt ut ti over ni på morran?

– Da hadde jeg ikke snakket med deg på morran, ikke tatt telefonen, ha, ha, ha … Men det fryktet jeg ikke, altså. Responsen vi har fått etter at a-ha ble annonsert har vært stor, faktisk har det vært mer engasjement enn da Elton John-konserten ble offentliggjort. Vi har hele vegen tenkt at dette ble bra.

Ingen plan B

– Hadde dere en plan B, ja, om telleren hadde vist 2.300 solgte billetter på morran?

– Nei, ingen plan B for denne dagen, det hadde vi ikke. Men vi hadde vært nødt til å lage en plan B.

– Du sa i forbindelse med oppsummeringen av Sting-konserten at det da gjaldt å «unngå å gå i fella og bli overivrig», har dere det, unngått å gå i den fella?

– Stortorget har en begrensning, i størrelsen selvfølgelig – og vi kommer ikke til å tyne prinsippene vi har for torget, sier kultursjefen.

Han advarer mot å strekke strikken for langt:

– Det gjelder å ikke bli hete i toppen og gi etter for ønske om stadig gå etter kulere ting.

Budsjettet denne gang er cirka 8,5 millioner. Det krever salg av cirka 9.000 billetter.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke