17. aug
 
Hamarvogn på Buckingham Palace
De kongelige måtte ha staselige kjøretøy, gjerne med gull og diamanter. Prins Albert, senere kong Edward VII, kjøpte Norseng-vogn fra Hamar. Det samme gjorde dronning Maud.

Publisert: 31.mar.2016 11:37
Oppdatert: 01.apr.2016 14:36

Svein Magne Olsen (70) er en kar fra Stanger, han har gitt ut boka «Med pomp og prakt – kongelige hestekjøretøy i Europa». I boka forteller han blant annet om karjolen, levert av Norseng, som ble kjøpt av dronning Maud. Til Hamar Arbeiderblad forteller han også historien om vogna som i dag står på Buckingham Palace.

– Norseng reiste til Paris og en utstilling i 1900, og han vant en gullmedalje for vogna. Det førte til at den gang prins Albert, senere kong Edward VII, kjøpte vogna, sier Svein Magne Olsen.

Noe bilde av denne vogna har han ikke, men kjøretøyet finnes fortsatt – og inngår i samlingen på Buckingham Palace.

Fra Løten

Gudbrand Pedersen Norseng (1832–1883) kom fra Løten til Hamar. Han etablerte seg som smedmester og lagde en fabrikk som produserte både vogner og landbruksutstyr. Det er skrevet at han visstnok lagde den aller første maskin for potetopptaking.

Sønnen Peder G. Norseng overtok fabrikken, som lå i den såkalte «Glitne-gården» i Hamar sentrum.

Hamar Arbeiderblad har tidligere fortalt at firmaet opparbeidet et stort marked i England. Blant annet kjøpte reiselivsmannen Thomas Cook hundre kjøretøyer på en gang av Norseng.

Denne gang dukket historien om Norseng og vognfabrikken opp i boka «Med pomp og prakt – kongelige hestekjøretøy i Europa», skrevet av Svein Magne Olsen. Hans interesse for vogner kommer fra hans farfar som lagde vogner på Karmøy, og en studietur Olsen gjorde til München i forbindelse med sin jobb på vegkontoret.

– Vi besøkte et slott i München og så blant annet en staselig vogn, og slik ble vel ideen om ei bok sådd. Men det er tjue – femogtjue år siden.

Interessen gjorde at Svein Magne Olsen la sine ferier til steder hvor han kunne finne andre staselige vogner; både til Moskva, Wien og Lisboa.

– Etter hvert jobbet jeg mer systematisk, og har vel besøkte noe slik som førti steder.

Gull og diamanter

– Og hvor fant du den flotteste?

– Den fineste var vel den jeg først så i München, vogna til Ludvig II av Bayern. Den ble kjørt kun en gang, da han lånte den til sin fetter som giftet seg i Bayern i 1873.

– Ble det brukt ekte gull for å prege disse staselige vognene?

– Ikke alt vi ser er gull, men det ble brukt gull, ja, og diamanter.

– Hva slags verdier snakker vi om?

– Det er umulig å sette verdi på disse kjøretøyene, men det er i så fall snakk om svimlende beløp.

Karjolen kjøpt av dronning Maud fra Norseng er ikke pyntet med verken gull eller diamanter, men vogna, som er godt tatt vare på, er en stilig, lett farkost som ble brukt blant annet på fritidskjøring på Bygdøy kongsgård.

Boka selger spesielt godt i Sverige, men også i Danmark og Tyskland – og det er i dag snakk om å gi ut boka i Russland.

120 vogner er presentert i boka.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke