20. aug
BRYGGE: Slik så det ut, og slik skal det bli igjen. Nå bygger Atlungstad Brenneri opp igjen dampskipsbrygga, og håper å kunne ønske charterturister på Skibladnertur velkommen til akevittriket sommeren 2015.foto: hedmarksmuseeets fotoarkiv Ori
 
Her kjem dampen!
Med Skibladner til Atlungstad? Brennerimuseet har fått opp dampen.

Publisert: 11.feb.2014 12:35
Oppdatert: -

Tenk deg en vakker Mjøsdag. Med laks og jordbær og dampen oppe skovler Skibladner med kurs for smellvakre Atlungstad i Stange Vestbygd, klapper til kai og åpner døren til akevittriket. De ilandstegne er opp i under: Så pen golfbane! Så spennende museum! Enn å komme med verdens eldste fremdeles rutegående hjulbåt til et av de fire brenneriene som fremdeles brenner sprit i Norge, etablert i 1855, året før Skibladner ble satt i drift. Oppleve historiens sus, Stange bestbygd, og kanskje endatil bli busset til Løiten en akevisitt med Gotmar.
Dette er i ferd med å bli en realitet. Atlungstad Brenneri skal gjenoppbygge den gamle dampskipsbrygga, som før tok imot poteter og ved og skipet ut sprit, den gang Mjøsa var innlandets hovedtransportåre. Byggingen er allerede i gang. Materialbanken i Vingelen bygger laftekasser etter gammel modell, og brygga skal etter planen være klar for sitt første Skibladnerbesøk sommeren 2015.

Nittiseks

Brygga blir 96 meter lang og prosjektet er kostnadsberegnet til ca. 4 millioner kroner, «pluss/minus», som styreleder Torgeir Hagen i Atlungstad Brenneri AS formulerer det. Han har ikke langt under 96 prosent av finansieringen på plass, (3,35 mill), takket være betydelige bidrag fra Sparebanken og kommunen, Atlungstad Brenneris Venner og private givere. Nå gjelder det bare å få på plass de siste kronene - og håpe på at Mjøsa neste vår stiller opp med noen uker med lavvann og barmark. For det trengs når grunnarbeid og pæling skal gjøres.

Malmfuru

Brygga skal bygges på gammelgjæla. og vil bestå av laftekasser i malmfuru fra Østerdalen, fylt med stein. Inn mot land er kassene små, mens den ytterst på piren blir diger: 4,5 m høy og 23,6 meter i flate.
- Kommer Atlungstad inn på Skibladnerruta?
- Per i dag har vi ikke grunnlag for ruteanløp, men dimensjonerer brygga for at Skibladner kan legge til med charteranløp, sier Hagen.
Grunnlag for ruteanløp av passasjerbåt har det heller aldri vært, unntatt i mai 1867, da passasjerdampskipet Færdesmanden la inn en prøvemåned med anløp ved lokale brygger blant annet på Atlungstad.
 

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke