22. aug
 
«Instaqueen» fra Stange er i Norges interiørblogg-elite
Kari Haugsrud fra Stange har over 200.000 følgere på sin Instagramkonto, hvor hun styler og legger ut interiørbilder fra eget hjem. Men suksessen er ingen tilfeldighet, for Kari er en dame med teft og ambisjoner.

Publisert: 09.des.2017 08:40
Oppdatert: 09.des.2017 08:44

Når jeg starta med dette, tenkte jeg, for å være helt ærlig, at dette skal bli noe stort, sier Kari Haugsrud, som til vanlig er sykepleier på urologisk avdeling ved Hamar sykehus. For tre år siden kjente hun at hun trengte et avbrekk fra det å være omsorgsperson, å alltid måtte forholde seg til mennesker i krise, og den kreative 44-åringen ønsket en hobby som ga glede og overskudd i hverdagen. Med et nybygd funkishus på Navneberget i Stange, og interesse for godt design, kom ideen om å starte en instagram-konto om interiør. 

– Ungene lurte på hva det var jeg dreiv med, men da tenkte jeg; bare vent dere jenter, en dag kan jeg si «hva sa jeg». Det ble deilig å få det siste ordet der altså! sier Kari, som nå kan slå i bordet med å ha en av Norges mest populære instagram-kontoer om interiør, med navnet @futurenordichome.

Det begynte som hobby, så måtte hun starte enkeltpersonforetak, og nå har det blitt en inntjenende business, med eget AS.

Nå er det kanskje noen lesere som klør seg i hodet. Tjene penger på hva sa du? Søker du på nettet, vil du kunne lese at «Instagram» er et gratis foto-delingstjeneste og et sosialt nettverk, som ble lansert i oktober 2010. Tjenesten gjør det mulig for brukere å ta et bilde eller videoklipp, legge til enkle effekter, og deretter dele det med andre Instagram-brukere som er koblet til på det sosiale nettverket. Instagram har i dag over 150 millioner registrerte brukere. I Norge har ca. 1,8 millioner mennesker profil.

Blant de mest populære i Norge finner vi skuespilleren Ansel Elgort og artisten Kygo, som begge har over to millioner følgere. 

Å ha mange følgere på Instagram er lik større muligheter til å nå ut til mange mennesker, og dét er det mange i næringslivet som har fått øynene opp for. For folk bryr seg nemlig om hva menneskene de «følger» mener og hva de promoterer, og den posisjonen har også Kari kommet i nå. Og da gjelder det å ikke misbruke sin makt, noe Kari er opptatt av.

 – Jeg er en seriøs instagrammer, sier bloggeren. Alt jeg reklamerer for og mottar av produkter, skal betales skatt av. Det står også tydelig når noe er en annonse. Kari har nå kunder som månedlig betaler henne en fast sum for å promotere deres produkter. 

Utgangspunktet var ikke å tjene penger, sier Kari, som holder fast på at dette først og fremst er noe hun gjør for sin egen del, for å ha det gøy. 

– Hva gir det deg å holde på med dette?

– Det gir meg pusterom i hverdagen. Men nå har det jo blitt mer og mer jobb, og det er både bra og dårlig, men mest bra. Jeg er utrolig heldig som kan tjene penger på det jeg liker aller best å holde på med. Og det er veldig motiverende når andre liker det jeg gjør, det å få respons. Gjennom denne kanalen har jeg også knytta bånd og utvikla vennskap med flere. Det å se at små kontoer vokser seg store, å få snøballen til å rulle for andre er veldig hyggelig.

For dette med å bli populær på Instagram er ikke gjort på en dag, og Kari har selv brukt tre år på å nå sine gylne 202.000 følgere. På veien dit har det vært mye å sette seg inn i.  

– Jeg brukte veldig mye tid på intsagram i starten, jobba mye med å være til stede, «like» hos andre, legge igjen hyggelige kommentarer. Det var mange koder å knekke. Instagram er jo ikke en blogg, det er bildene som fenger, har du ikke bra bilder, kan du bare glemme det.

– Kunne du mye om foto fra før?

– Nei! ler Kari, ikke i det hele tatt. Det er stylingen jeg syns er morsomt. Jeg liker å skape et visuelt uttrykk i bildene, skape en stemning. Jeg har bare brukt mobilkamera så langt, men lyssetting er viktig. Jeg kan style noe når jeg er trist for eksempel som en gang jeg strødde masse roseblader i badevannet, tente levende lys, hang opp en svart julestjerne og dempet belysningen. Den fikk jeg mange likes på, hvor folk skrev at det var «nydelig og vakkert», men for meg var det uttrykk for noe trist. Så det at andre tolker ting annerledes og får inspirasjon, er kanskje det som er aller mest spennende. 

– Hva tenker du om at vi viser oss selv fra vår beste side alltid i sosiale medier? Kan det ikke være litt skadelig å promotere det «perfekte» alltid?

– Vi viser det fineste ja, det vi er stolt av. Men ingen har glede av å se på mitt rot, det vil ikke gi noen noe som helst, ler Kari og legger til at hun prøver å få inkorporere mye humor og selvironi i blogginnleggene sine også. 

– Alle vet at ingen har det strøkent hjemme hele tida, hva det vil si å bo. De som ser på dette, vet det.

Responsen fra andre er viktig for Kari, og de som følger henne, sier hun er flink til å gi respons tilbake også. Selv er hun opptatt av å holde en nær relasjon til de som «velger å titte innom» som hun kaller det. Litt som på sykehuset og dagjobben som sykepleier altså, men med en befriende mer overfladisk tematikk. Det blir mye framsnakking, og noen såkalte «give-aways», altså gratis gaver (gjerne fra sponsorer), ble det også til følgerne hennes da hun rundet det magiske 200.000 følger-merket. Kari ga blant annet ut en hel dusj til én følger og kostbare smykker til en annen.

– Noen kaller meg «instaqueen», sier Kari med en del motstand i latteren. Redd for å framstå som selvgod og noen annen enn hun er, må hun understreke at dette ikke er noe hun kaller seg selv.

At Stangejenta kjenner litt på dette med janteloven, kan man jo skjønne når man får en rundtur i hjemmet som oser av luksus og eksklusivitet. Det mørke funkishuset med store vinduer og lys i trappetrinnene skiller seg ut i nabolaget. Inne hersker orden, en moderne og urban smak, dyre designmøbler og fiffige løsninger som Kari har brukt mye tid på å planlegge og skaffe. Ingenting ble overlatt til tilfeldighetene da hun og mannen skulle bygge hus «en gang for alle» på feltet bak Stangehallen.

Nå er huset både hjem til den «moderne familien» med Karis to barn som er der på heltid og mannen Tronds fire barn som er der annenhver uke. Det kan med andre ord bli ganske fullt av tenåringer til tider. Derfor har paret delt huset opp i avdelinger hvor jentene har egne rom og bad i første etasje. I andre etasje har paret laget seg en avdeling de omtaler som «hybelen» (som også fint kunne blitt kalt «hotellsuiten»), hvor et stort walk in closet ligger som en portal mellom de voksnes lune soverom og et meget luksuriøst bad. 

Badet er det rommet Kari er aller mest fornøyd med, og stjernehimmelen i taket er det av interiør hun liker aller best. Over badekaret har de til og med plottet inn Karlsvogna. 

– Folk legger mer og mer i badene sine, Det er her vi kobler av og kommer bort fra en travel hverdag, sier Kari, som har et baderomsfirma som en av to-tre faste kunder. 

Det vil si at de betaler henne for å promotere produkter de lanserer på markedet, men Kari har krav til at tingene hun tar inn i huset og reklamerer for er ting hun selv står inne for og er produkter hun kunne kjøpt selv. Hun sier nei til det hun kaller useriøse kunder.

– Kunne du sagt opp jobben nå og levd av dette på fulltid?

– Jeg har ikke satsa så sterkt enda. Og jeg er veldig glad i jobben som sykepleier, hvor jeg har verdens beste kollegaer. Det er godt å ha et arbeidsmiljø, man kan ikke bare forholde seg til skjermer og tekst, det blir fort ensomt. 

Dessuten er ikke bloggmiljøet så stort her på Hedmarken enda til at det kan bli noe stort nettverk ut av det, og ifølge Kari er denne typen markedsføring noe vi på Hedmarken ikke helt forstår oss på. Kari kjenner ikke til andre i området som driver på nivået hun gjør, noe hun syns er trist.

– Både på Sørlandet og i Oslo-området har man virkelig fått opp øynene for slike ting. Men her på Hedmarken må vi liksom være sikre på at noe er greit før vi kaster oss på.

Kanskje er det denne beskjedenheten som er så utbredt her som gjør det. På spørsmål om hvordan Kari syns det er å eksponere seg selv, er jenta som vokste opp i Kolonien i Vestbygda litt «utypisk» Hedmarking. 

– Man må jo like å bli eksponert for å drive med dette, og det gjør jeg jo! Jeg er absolutt ikke beskjeden, og jeg syns at vi må tørre litt ekstra og vise oss fram mer. Vi har masse å være stolt av. 

– Hva er ambisjonene videre?

– Det vil jeg ikke si høyt, humrer Kari. Det har jeg ikke sagt til barna mine en gang. Men så lenge det er morsomt og jeg stadig setter meg nye mål, vet jeg at jeg kan strekke meg langt.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke