19. aug
Autistisk: Ingrid Bakke taklet rollen som autistiske Malin på en god måte. Bak har foreldrene Edith (Ragnhild Linløkken) og Birger (Olav Bakke) har ulike meninger om hva som er best for datteren.
 
Intimt om autisme
Stykket er krevende, men skuespillerne imponerer. Festivitetsteatret sikter høyt og treffer blink med teaterstykket «Ballerina».

Publisert: 02.apr.2017 19:23
Oppdatert: 03.apr.2017 09:59

Arne Skouens «Ballerina» ble satt opp for første gang av Nasjonalteatret i 1976 som en reaksjon på hvordan psykisk utviklingshemmede ble behandlet på norske institusjoner.

Handlingen utspiller seg på et lite hotellrom der Edith (Ragnhild Linløkken) kjemper en desperat kamp for å sikre framtiden sammen med sin autistiske datter Malin (Ingrid Bakke). Som tidligere ballettdanser har Edith etablert et eget språk med bevegelser for å kommunisere med datteren, men hennes fraskilte ektemann Birger (Olav Bakke) mener at Malin vil utvikle seg på en best mulig måte sammen med spesialister i institusjon.

Sterke Følelser

Med få pustepauser og tunge replikker risikerer man at oppsetningen blir krevende for både skuespillere og publikum, men Festivitetsteatret leverte en følelsesladd forestilling som levde og engasjerte gjennom samfulle 90 spilleminutter. Mye på grunn av den sterke historien som fortelles, men primært som følge av skuespillernes inderlige gjengivelse av historiens ulike karakterer. Man rekker å bli både sint og glad i hovedpersonene, og det tette båndet mellom Edith og datteren Malin oppleves som både troverdig og sterkt.

Det hakket kanskje litt i plata mellom noen av replikkene, men her har Festivitetsteatret fått mye ut av sine begrensede ressurser.

Blant skuespillerne i den lille besetningen bør Ingrid Bakke bør trekkes spesielt fram for sin overbevisende rolletolking av autistiske Malin. Med strålende mimikk og dynamisk språkbruk håndterte hun karakterens kaotiske følelsesregister på en troverdig og treffende måte. Ragnhild Linløkken gjorde dessuten god jobb for å gjengi desperasjonen som koker i den pensjonerte ballettdanseren Edith.

Treffende Skyggespill

Den lille scenen var lyssatt på en god måte, og arrangørenes kontinuerlige bruk av skyggespill var både effektivt og virkningsfullt; et vågalt valg som ga full uttelling. En forestilling i Røhnesalen er på mange måter en opplevelse i seg selv. Med en kapasitet på kun 70 publikummere byr lokalet på intime kulturopplevelser i omgivelser fra fortidens Hamar, og opplevelsen blir ekstra god når Festivitetsteatret treffer blink med sine oppsetninger. Vi gleder oss til neste gang.


 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke