25. aug
 
Fronter Hamar med mat og øl
Ølbrygger Jeremy Metzger er valgt ut til å profilere Hamar og Oslo-regionen som et urbant og attraktivt reisemål. Gode mat- og drikkeopplevelser skal lokke turistene.

Publisert: 23.feb.2018 14:12
Oppdatert: 23.feb.2018 14:17

Hamarregionen Reiseliv er en del av Visit Oslo-regionen, og det er gjennom det samarbeidet at filmen med Jeremy Metzger har blitt laget.

Det er en av sju små filmer som skal vise fram Oslo-regionen gjennom folk som jobber i mat- og serveringsbransjen.

Stadig nye brygg

Filmene skal distribueres digitalt og via sosiale medier. Når HA stikker innom Metzger på Basarene, er han i ferd med å stikke om en bringebærstout som han har brygget.

Den skal nå modne i flere måneder på Bourbon Whiskey-fat, og Metzger planlegger å selge den til høsten og vinteren.

Hawaii–Hamar

Metzger er Hamars mest berømte hawaiianer. Han kom til Hamar for 15–16 år siden, tror han det må bli, med norsk kone og tre barn.

– Tanken var å være i to-tre år på Hamar, men det ble litt lenger, smiler Metzger.

Han var hjemmebrygger da han fikk anledning til å prøve seg som brygger på det nye mikrobryggeriet til Basarene. Det ble til ølet Talas som stadig kommer med nye øltyper.

Stupetårnet, så klart

I filmen tar Metzger seerne med til Atlungstad, Domkirkeodden, skateanlegget på Koigen (han skater selv) og stupetårnet. Selv liker han ikke rampelyset så godt, men trives bedre i bryggerikjelleren. Men han medgir at det er litt artig.

– Jeg synes filmen er bra laget, og det var gøy å være med. Så blir det god reklame for Hamar da, håper Metzger.

For tiden har han mange planer for nye øltyper som han har lyst til å teste ut. Det gjelder en Berliner Weisse, en standard Pale Ale og en Saison.

Noen nye øl skal lanseres på Hamar ølfestival, som til sommeren er tilbake på Stortorget etter ett års pause.

Trendy med øl

Markedsansvarlig Monica Blikstad i Hamarregionen Reiseliv er veldig godt fornøyd med resultatet av filminnspillingen.

– Kultur er en av bærebjelkene i markedsføringen av Oslo-regionen, og mat og drikke er en viktig del av det. Øl er veldig trendy. Reiselivstrendene tilsier at det urbane, kunst og kultur blir viktigere for de reisende, sier Blikstad.

Filmen, som Oslo-firmaet Bleed/True stories har laget, retter seg primært mot det utenlandske markedet.

– Vi håper selvsagt at filmen skal bidra til at flere turister finner vegen hit. Vi spilte inn flere kandidater fra vår region til filmen, men produksjonsselskapet og Visit Oslo-regionen ønsket seg Jeremy, sier Blikstad, som synes resultatet har blitt kult og urbant.

Visit Oslo-regionen samarbeider om markedsføring av hele det sentrale østlandsområdet, inkludert Lillehammer, Gjøvik og Hadeland.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke