23. aug
Moland og French: Tobias Santelmann (venstre) som Tjostolv Moland og Aksel Hennie som Joshua French.
 
Kaotisk i Kongo
Den omstridte «Mordene i Kongo» forteller en spennende historie, og overlater rett og galt til seere.

Publisert: 24.okt.2018 21:46
Oppdatert: 24.okt.2018 22:17

Den nye Friland-filmen regissert av Marius Holst, «Mordene i Kongo», er en omstridt og spennende film om en historie de fleste kjenner og har et forhold til.

Perspektiv & presentasjon

Aksel Hennie spiler Joshua French og Tobias Santelmann er i rollen som Tjostolv Moland i dramaet. Man er gjerne spent på hvordan karakterene presenteres, og hva slags perspektiv filmen tar – når den er basert på en sann, omstridt historie.

I anslaget legges disse kortene på bordet – noe som var greit å ha med seg for handlingens videre utvikling. French-karakteren snakker om en rosemalt, subjektiv forklaring av begrepet «Voldsmann» – «en type menneske, en eventyrer», sies det i anslaget, før filmen følger Moland og French på oppdrag for en opprørshær i Kongo.

Filmen viser to karer med et bilde av seg selv som ikke stemmer overens med synet til samfunnet ellers. «Mordene i Kongo» handler mye om hvordan de to omstridte leiesoldatene seg imellom prøver å legitimere seg selv, og skaper en egen, rå, cowboy-boble med rom for vold.

Filmen er ikke en heltefilm, selv om den ikke er direkte kritisk i vinklingen. «Mordene i Kongo» går utenom rett og galt, skyldig og uskyldig, er diffus og nesten litt forvirrende på den fronten. Kritikken og skylden må publikum selv ta stilling til. Riktignok er det lov å reagere på både at filmen er såpass lettsindig, og hvordan karakterene blir framstilt.

Hennie og Santelmann fikk fram kameratskapet og cowboy-faktene til de to leiesoldatene, med et interessant forhold.

Handling med hopp

Gjennom dramaet hopper handlingen fram og tilbake mellom rettssaker, fengsel, oppdraget, og før – og etter Molands død. Det blir på en måte slik French forteller historien i filmen, som til tider blir både innviklet og uoversiktlig. Er det et virkemiddel, eller er det slurv fra produksjonens side? Jeg tolket Kongo-kaoset som et virkemiddel for å framheve tilstandene, systemet og personene rundt skyldspørsmål, fengsling og rettssak.

Ellers er det mange fine bilder og sterke karakterer i «Mordene i Kongo» – en film du må se med kritiske øyne.

For hva i denne historien er egentlig sannhet, hva er byråkrati, hva skjedde egentlig i Kongo - og hva er en voldsmann?

Terningkast: 4

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke