Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
KYSS: Et av høydepunktene i Teater Innlandets hyllest til Munch er samspillet mellom Emilie Birkenes Thun og Steinar Taarn Sande i Sigrid Edvardssons «Marats død».Foto: Gisle Bjørneby
 
Kjønnskampen rår
Det er kampen mellom kjønnene, menn som frykter og tilber kvinner og kvinner som spiser menn, som virker sterkest i Teater Innlandets Munch-hyllest «Kyss».

Publisert: 28.feb.2013 22:38
Oppdatert: -

I så måte kan det virke som en dyster sak. Men dette er likevel bare én side av forestillingen, som har atskillig rom også for humor og lekenhet.
For Teater Innlandet har invitert ulike forfattere og koreografer til å la seg inspirere av Munchs «Livsfrisen», og til sammen er åtte korte frittstående stykker satt sammen til en tett og konsentrert helhet. Torsdag kveld var det première i en fullsatt Løten kino.
Regissør Mette Brantzeg har antydet at forestillingen kan la seg se på som en utstilling av ulike bilder. Og som på utstillinger flest, er det også her noen som griper bedre tak enn andre. Men også helheten imponerer gjennom sin bredde og variasjon, samtidig som forestillingen som helhet speiler noe av en tematisk utvikling gjennom Munchs billedverden.

Høydepunkt

«Kyss» åpner med noen enkle fortellinger om ungdommelig klining; en lett og humoristisk flirt med publikum, om hvordan det for eksempel er å kysse ei dame som har tenner som går innover.
Men det blir snart alvorligere. Og da er det nettopp sekvensene der kjønnskampen er det sentrale som virker sterkest. Et av de klare høydepunktene, kanskje det fineste av alle, er koreografen Therese Slobs dansesekvens «Til henne», der kjønnskampen er som råest og kreftene sterkest men som også rommer vakre drømmestemninger og målløse lengsler. desperasjon og fortvilelse, skrik og stumhet,
Et annet høydepunkt er koreografen Sigrid Edvardssons «Marats død», der den angstfylte mannen oppfatter kvinnen som vampyr, samtidig som han lar seg villig fange av hennes effektive leggmuskler. For frykt og begjær, lidenskap og lidelse ligger på tett på hverandre i dette universet.
Imellom disse to danseinnslagene står Janne Aasebø Johnsen tekstlige lek med stereotypene i et trekantforhold; en humoristisk kolleksjon av sjalusiens mekanismer, som bidrar til å skape den fine balanse mellom alvor og lekenhet som denne forestillingen bæres av,
 

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke