26. aug
SPILLER PRØYSEN: Anne Bolette Stang Eng (fra venstre), Ole Christian Gullvåg og Kristine Welde Tranås hadde première torsdag kveld på «Skaff meg en synder» på Fremad.Foto: Mona Nordøy
 
Komplett Prøysen
Det kan være vondt å være menneske hos Alf Prøysen. Men det blir godt teater av det.

Publisert: 13.sep.2012 23:14
Oppdatert: -

Det er Teater Innlandets nye Prøysen-forestilling et eksempel på. «Skaff meg en synder» er blitt en tett, sammensatt og mangfoldig forestilling om livet både på lokalet og i sin alminnelighet.
Noe av den ytre rammen for forestillingen er kjent fra sommerens utespill «Tia og timen» ved Prøysenstua. Men det er likevel blitt en helt annen type forestilling. Der utendørsspillet var bredt opplagt med masse aktører i en forestilling med atskillig vekt på folkelivet, er «Skaff meg en synder» i sin helhet konsentrert om mekanismene i forholdet mellom de fire ungdommene Ragna, Ingeborg, Pær og Hjalmar, der fire gode skuespillerne har fått mye mer rom å boltre seg på.
Slik er dette framfor alt blitt et psykologisk spill, om lengsler og håp, dragninger og drifter, mot og unnfallenhet i overgangstida fra ungdom til voksen.

GODT PAKKET INN
Og i bunnen ligger konflikten mellom lengselen ut og tilhørigheten til bygdesamfunnet, mellom de som drar og de som blir, de som tar ansvar og de som stikker fra det. Det er mye som er pakket inn i den snaut to timer lange forestillingen. Men selv om den er tettpakket, har den en god rytme og flott dynamikk.
Framfor alt spiller den på kontrastene; mellom det fine og vonde, det lekende og tunge. I tette fine scener framstår livet som et sted der kontrastene er store og utfordringene mange.

MØRK GRUNNTONE
Mange har de senere årene avdekket og understreket de mørkere sidene i Prøysens diktning. Det gjør for så vidt Morten Joachims «Skaff meg en synder» også. Det er ikke for ingenting det åpner med den illevarslende «Slipesteinsvælsen» - det er den som angir stemningen, og den er ikke akkurat lystelig.
Men samtidig er det en forestilling som også har rikelig rom for humoren og varmen hos Prøysen. Versjonen av «Patriot-Paula» er villere enn noen brumunddøl sannsynligvis har sett den før, men like ofte er uttrykket dempet og nært.
Som helhet er det som om forestillingen nærmest gir en slags komplett Prøysen; den er som et streif gjennom alle de viktigste stemningene og toneleiene i forfatterskapet, og så er de satt sammen til en helhetlig historie, Dette er framifrå Prøysen-teater.
 

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke