22. aug
PÅ KINO: Det knytter seg stor interesse for filmen «Mordene i Kongo» med Tobias Santelmann som Tjostolv Moland og Aksel Hennie som Joshua French. Foto: Friland/David Bloomer
 
Lang og ellevill jakt på «Mordene i Kongo»
Fredag slokkes lyset i landets kinosaler. Jobben er gjort. Asle Vatn (49) fra Hamar gir oss «Mordene i Kongo».

Publisert: 22.okt.2018 19:33
Oppdatert: 22.okt.2018 19:40

To setninger åpner denne filmhistorien: «I 2009 dro Joshua French og Tjostov Moland inn i Kongo. 8 år senere kom kun en av dem tilbake». I løpet av pluss minus halvannen time, så skal vi få se sannheten, i alle fall ifølge Aksel Hennie, han som spiller Joshua French, i intervju på showprogrammet «Lindmo» sist fredag. Han andre, Tobias Santelmann, som spiller Tjostolv Moland, sa han hadde en klar mening om hva som skjedde.

Men hva sier Asle Vatn, produsenten, medeier i selskapet Friland som lager filmen? Hva sier han? - Jeg har en klar formening om hva som skjedde i jungelen. Og den handlingen finnes i filmen.

Ellevilt

Det ble en lang reise. Også for dem som har laget filmen. Et ellevilt prosjekt. Som alt sammen startet med skudd på en jungelveg i Øst-Kongo i mai i 2009 – og som allerede samme året utløste en idé om en film.

To år senere, i 2011, var Asle Vatn og hans kollega og medeier Christian Fredrik Martin i kontakt med Joshua French og Tjostolv Moland, som den gang satt i Kisangani statsfengsel i Øst-Kongo.

I 2012 reiste Vatn, Martin og manusforfatter Nikolaj Frobenius til Kongo. Til hovedstaden Kinshasa, hvor fangene nå var flyttet til N’dolo militærfengsel. Og de reiste tilbake igjen året etter, i 2013 – og Asle Vatn reiste nok en tur; og den tredje og siste gangen inn i jungelen i Øst-Kongo, hvor sjåføren til French og Moland ble drept - for å kunne gjenskape situasjonene på film.

Men aller først, om de to første turene for å møte French og Moland:

– Vi ble invitert ned. Vi reiste. Vi var i fengselet. I besøksrommet hver dag. Vi så den galskapen de levde i. Blant annet var vi der på den kongolesiske nasjonaldagen, og det var full fest. Vaktene var dritings, forteller Asle Vatn.

Han så dem slåss i fylla. En ung vakt ble slått til blods.

Verre og verre

Noen uker etter at de var på besøk på sensommeren i 2013 ble Tjostolv Moland funnet død på cella – og Joshua French ble tiltalt for drap og dømt. Og han satt da, om mulig, enda mer i klisteret. Hans mor og diplomater hadde jobbet hele vegen for å få dem hjem til Norge, og den kampen ble, om mulig, vanskeligere enn noen gang – og et sted inne i uoversiktlige edderkoppnettet jobbet Asle Vatn og hans kolleger for å få til en film. I all hemmelighet, da alle var engstelige for at filmarbeidet kunne ødelegge forhandlingene med myndighetene i Kongo.

For Vatn og hans kolleger var etableringen av historien bare en del av jobben. Finansieringen måtte også på plass. Og det praktiske med å kunne produsere en storfilm som dette.

I 2015 kunne Asle Vatn slå fast at pengene var på plass, filmen med et budsjett på drøyt femti millioner kunne realiseres – og han måtte finne et sted å lage filmen.

– Sør-Afrika! Der finnes infrastrukturen som kreves. Og i november 2016 kunne vi begynne å filme, forteller han i dag.

Den tredje turen

Den tredje turen til Kongo gjorde Vatn sammen med sin kollega Christian Fredrik Martin og regissør Marius Holst. Til Øst-Kongo for å gjøre research på stedet hvor det hele startet, på landevegen inne i jungelen, hvor sjåføren til French og Moland ble skutt, ved vegmerke 109.

– Vi reiste inn via Rwanda, Uganda og til Kisangani, der de ble tatt og fengslet. Denne gang med sikkerhetsvakter. Åstedet måtte gjenskapes for filmingen, og fengselet, hvor French og Moland først ble buret inne, det måtte bygges opp igjen i Sør-Afrika, i en-til-en-størrelse, forteller Asle Vatn.

Flyttet

Han selv flyttet etter hvert ned til landet helt sør på det afrikanske kontinent. Filmingen kunne starte. Og det hele så svært så greit ut. Til en dag … Aksel Hennie og Tobias Santelmann veltet på motorsykkel. Aksel brakk kragebeinet.

– Det merkelige var at de ikke hadde fart en gang. Et «sandkorn» veltet en motorsykkel i fire kilometer i timen, 130 mann måtte permitteres – og vi måtte vende hjem med halen mellom beina. Så skjørt er dette.

– Da trodde jeg det hele var over. Det koster enormt mye å få hele dette apparatet opp igjen. Og filmens fotograf skulle ha regi på «Skjelvet» – og Tobias Santelmann skulle videre til en TV2-serie…

Premiere

Det lot seg gjøre. Alt ble rigget opp igjen. Etter mange måneders pause.

17. mai 2017 var Joshua French tilbake på norsk jord. Diplomatene og, ifølge statslederne i Kongo, moren hans, hadde klart det ingen trodde var mulig.

Nå er filmen klar.

– Tenker du at framstillingen vil bli oppfattet som kontroversiell?

– Det vil overraske meg veldig om det ikke skjer. Noen vil si at vi bruker en for snill hånd, andre vil si at det brukes en for hard hånd.

– Hvor mange billetter tror du den vil selge?

– Det klarer jeg ikke å spekulere i. Men folk er superinteressert. Jeg tror vi vil levere en tilfredsstillende filmopplevelse. Kanskje er det uvanlig å si det, men dette er en av de aller største satsinger i norsk film.

Aldri redd

– Alle disse reisene, i forbindelse med denne filmen, var du noen gang redd?

– Egentlig ikke. Kinshasa er trygg, jeg følte det. Kisangani mer uforutsigbart, men… Nei, egentlig hadde jeg ingen grunn til å være redd, sier Asle Vatn.

– Jeg vokste jo egentlig litt opp i Afrika. På Madagaskar. Utenfor sørøstkysten. Faren min jobbet som veterinær, han jobbet med en kurase som var ekstra motstandsdyktig når det gjaldt sjukdom. Jeg var vel 12–13 år. Og slik har jeg jo en forkjærlighet til Afrika.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke