19. aug
VOLVO: Volvo gjør suksess med firehjulsdrift, ikke minst med modellen XC60.
 
Livsstil på alle fire
For noen handler bil om å signalisere en livsstil. Mange gjør det med firehjulstrekk.

Publisert: 04.apr.2011 11:36
Oppdatert: -
For noen handler bil om å signalisere en livsstil. Mange gjør det med firehjulstrekk.
Audi er blant de som flagger 4WD-imaget høyt. De arrangerer kurs for firehjulstrekkundene sine. Rett og slett tar kundene med på glattisen der de under trygge forhold lærer seg å håndtere firehjulstrekksystemet for å bli bedre sjåfører.

DET ER INN å kjøpe bil som trekker på alle fire. Hver fjerde nybilkjøper i Hedmark velger bil med firehjulstrekksystem. Trenger de det? Informasjonssjefen i Volvo Norge, Tore Løvig, svarer slik:
- Fortsatt er det nok slik at mange synes pristillegget for firehjulstrekk, som oss kalles AWD, er mye penger, men samtidig er det slik at de som en gang har hatt AWD gjerne vil ha det igjen. Det behøver ikke være så mange gangene i løpet av en vinter du virkelig trenger AWD før det blir noe du sverger til, og kanskje prioriterer foran noe annet utstyr. De som enten har litt lei hytteveg eller en vrien oppkjørsel blir veldig fort veldig glad i firehjulsdrift, og ellers de som har et aktivt «billiv» også om vinteren og virkelig bruker bilen, ikke bare til sommerkjøring.
AUDI OG QUATTRO er to sider av samme sak - et sterkt varemerke. Mens firehjulstrekkandelen for Norges mest kjøpte bilmerke, Volkswagen, er 20 prosent, er det for det mer statuspregede søstermerket Audi så mye som 40 prosent.
Fire av ti Audi-kjøpere velger Quattro, med rundt regnet et pristillegg på 40.000 kroner. Vel anvendte penger, synes kjøperne. Audi omtaler sine Quattro-kunder som folk som prioriterer kjøreglede og sikkerhet. Aner vi en livsstil?
- Mange av våre Quattro-modeller appellerer til de som gjerne har en aktiv fritid med sykling, ski, padling og så videre. Høyere bakkeklaring og god framkommelighet er viktige elementer for disse kundene, sier Audi-informant Marius Tegneby hos den store bilimportøren Harald A. Møller.
FIREHJULSDRIFT betyr ikke lenger økte driftskostnader. Marius Tegneby sier at det moderne firehjulstrekksystemet Quattro gir maksimal kraftoverføring til vegbanen og stjeler lite krefter, og at økningen i forbruket er minimal.
Som eksempel viser han til at nye Audi A6 3.0 TDI Quattro S Tronic har et C02-utslipp på 158 g/km. Det er lavt for en stor bil med en kraftfull motor med automatgir og firehjulsdrift, påpeker Tegneby. Audi har for øvrig 30 års Quattro-erfaring.
VOLVO går også godt på alle fire. Mer enn hver tredje Volvo-kjøper velger firehjulstrekket AWD.
For modellen XC60 er AWD-andelen så langt i år hele 97 prosent, og under hele fjoråret 93 prosent. Det er rått parti for en modell som kan kjøpes både med to- og firehjulsdrift. For Volvos mest populære modellserie V70/XC70 - er AWD-andelen i rask økning; 30 prosent i fjor og over 50 prosent hittil år. Trenden er ikke til å ta feil av.
PÅ GLATTISEN lærer den tidligere, svenske rallykjøreren Jerry Åhlin hvordan Audi-kundene skal kjøre bil. Det har den svenske mesteren fra 1983 gjort i 21 år nå. Han er heltidsansatt hos Audi som kjøreinstruktør og holder kurs nær sagt over hele verden. I Norge skjer kursene vinterstid, bokstavelig talt på glattisen.
- Jeg ser tydelig at mange har godt av komme på is og lære å kontrollere bilen under trygge forhold. Vi fokuserer på kjøreteknikk, hvordan det skal bremses, styres inn i kurver, og vi har øvelser med unnamanøver. Jeg tror slike kurs er med å gjøre føreren mer sikker, sier Jerry Åhlin som var aktiv rallyfører fra 1978 til 1992, og som regner med at han har hatt 18.000 deltakere på sine kjørekurs.
 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke