19. aug
Ringsaker Operakor: med dirigent Mick Aspen Melby, på klaver Gunnar Flagstad og Kristin Fyrand Mikkelsen. RingsakerOperaen er med i Opera Europe, og markerte «European opera days» som er fra 4. til 13. mai med en egen konsert, hvor alt dreiet seg om kjærlighetens mange ansikter.
 
Lokket folk inn med masse kjærlighet
Når våren viser seg fra sin beste side, er det ikke lett å få publikum innendørs. Det erfarte Ringsaker Operakor på lørdag.

Publisert: 05.mai.2018 20:14
Oppdatert: 05.mai.2018 20:16

RingsakerOperaen tilbyr opplevelser gjennom hele året, ikke bare ved hovedoppsetningen i november, og dermed var det ekstra gledelig å høre en konsert hvor Ringsaker Operakor var hovedaktør, men dessverre for alt for få publikummere.

Koret har de siste årene imponert med sine sangprestasjoner, og lørdag viet de en hel konsert til kjærligheten, med «Liebeslieder Walzer» av Brahms som hovedverk, med firehendig akkompagnement ved Gunnar Flagstad og Kristin F. Mikkelsen.

Leverer med innlevelse

En ting er sikkert, både dirigent, pianistene og korsangere gjør jobben sin med stor innlevelse og kjærlighet. Og med Lise Holland som konferansier og diktleser ble det en hyggelig stund i Teatersalen.

Brahms sine kjærlighetsvalser krever en del av sangerne. De aller fleste sto med notepermen sin, men fulgte godt med dirigenten. Mick Aspen Melby har jobbet med koret dette halvåret, og fokuset har tydelig vært rettet mest mot verkets uttrykk, og noe mindre mot sangteknikk i koret. Selv om koret med fordel kunne ha sunget med mer støtte, ble Brahms en fin opplevelse.

«Liebeslieder Walzer» omhandler kjærlighetens mangfoldige aspekter, og består av 18 satser. Koret utmerket seg i flere av dem, f.eks. nr. 11, hvor de sang tydelig og med mye kraft. I nr. 13 derimot, hvor lengselen etter en elskede blir sammenlignet med en flaksende fugl, ble damestemmene litt for skarpt. I nr. 14 imponerte karene med en romantisk og myk start mens de beskrev måneskinnet. Alt i al ble det masse følelser, god teksting og ikke minst en fantastisk dynamikk.

SKARPT OG STYGT

For å bryte opp hovedverket var det flettet inn litt annet program. Konsertens høydepunkt kom her, da pianistene tok for seg Poulencs «Sonate for firehendig klaver». Den ble heldigvis innledet på morsomt vis, slik at alle var forberedt på et stykke kjærlighet med skarpe kanter. Dette spesielle verket viser kanskje hvor sterkt, stygt, naiv og heseblesen kjærligheten kan være, og pianistene mestret oppgaven med glans. Samkjørte og med god energi ble det et lekent innslag med gnist.

Lise Holland deklamerte noen utvalgte dikt, av både Bjørli, Sandbeck og Vesaas, og skapte dermed en god ramme rundt den helhetlige konserten.

Terningkast: 5

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke