Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
20. sep
FLOTT UTSIKT: Viggo Sundmoen har topp utsikt til isflata i Vikingskipet fra sitt kontor. Her også med fakkelen fra lekene i 1994. Siden 1992 er 43 store internasjonale konkurranser vært arrangert, VM, EM og verdenscup. I mars er det igjen VM.
 
Frykter Vikingskipet kan bli klemt inne av jernbanen
Vikingskipet ble spådd en framtid som norsk skøytesports gravstein. 25 år etter står det der, stolt, som en storslått inngangsport til Hamar by. I helga er det NM.

Publisert: 14.jan.2017 11:25
Oppdatert: 14.jan.2017 11:27

Tre og en halv million personer har passert billettgrinda siden åpningen i 1992. Det ble nasjonens mest markante idrettsanlegg bygget i nyere tid. – Et landemerke for regionen, men også nasjonalt og internasjonalt, sier administrerende direktør i Hamar Olympiske Anlegg, Viggo Sundmoen.

– Som vintersportanlegg ble Vikingskipet spådd en rask død, men 25 år etter er aktiviteten fortsatt stor på isflaten. Og i mars er det igjen VM. Hva skjedde?

– Mitt første oppdrag, da jeg ble ansatt i 2001, var å lande kontrakten mellom Hamar kommune og Norges Skøyteforbund om å gjøre Vikingskipet til nasjonalanlegg for skøytesporten.

– Var det ikke allerede nasjonalanlegg?

– Nei. Diskusjonen hadde gått fram og tilbake. Og det var mange heftige diskusjoner. Skøytesporten ønsket is hele året. Avtalen ble signert i 2001 for ti år. Og den ble fornyet ti år etter – og gjelder nå fram til 2020. Avtalen er på 120 millioner for ti år, bidrag på 60 millioner fra Hamar kommune og bidrag på 60 millioner fra kulturdepartementet. Uten avtalen kunne vi eksempelvis ikke lagt det nye gulvet, som kostet 61 millioner. Og det er nytt høyttaleranlegg, det er nye teleskoptribuner, nytt styringsanlegg for kuldesystemet, vi har nye storskjermer.

– Hvor mange isdøgn er det i året?

– 150. Resten av året drives dette kommersielt.

– Og nå er det liv laga for drift av hallen?

– Ja, nå er det liv laga for drift i mange år framover.

– Er status som nasjonalanlegg truet i dag? Kan Vikingskipet miste nasjonalanlegg-statusen til eksempelvis et anlegg i Oslo?

– Nei, mener jeg. Investeringen på 61 millioner på nytt dekke viser at det satses på Vikingskipet. Alle våre mesterskap er også gode argumenter for at dette er nasjonalanlegget. I tillegg står vi sterkt ved en eventuelt ny søknad om olympiske leker til Norge. Nå er det snakk om gjenbruk, ta ned kostnadene, justering av det hele ned til et fornuftig nivå.

– Vil Vikingskipet bli berørt av en eventuelt trase øst for jernbanen?

– Ja, vi vil få halvert antall parkeringsplasser, fra 2.000 til 1.000, og det har vi beskrevet som dramatisk for den kommersielle driften. Eksempelvis vår- og høstmarked er avhengig av godt med parkeringsplasser. En slik reduksjon av antall parkeringsplasser vil true dagens kommersielle virksomhet.

– Det var i 2007 60 millioner i etterbruksfondet, 45 millioner i 2008. Er det fortsatt penger i etterbruksfondet?

– Ja. 5,5 millioner.

– Er disse midlene fortsatt fordelt på fond, aksjer og penger på bok?

– Nei, dette er i dag kontantbeholdning.

– Har dere opplegget klart for VM allround i mars?

– Det vil bli et skikkelig «kick off» fredag 3. mars, byen skal settes i VM-modus, vi skal ha et stort utendørstelt – og det kommer mange fra Nederland. 8.000 billetter er allerede solgt, men det er godt med plass igjen – spesielt i svingene.

– Hva er ditt personlig største minne fra Vikingskipet?

– Det er konserten med Andrea Bocelli i 2005. Før konserten fikk vi vite om at falske avtaler for Bocelli-konserter var gjort, og jeg må si, ja, at det kom en liten tåre fram da han faktisk sto der.

– Bocelli, Cliff, Beyonce, Stevie Wonder, Santana, Knopfler har alle stått på scenen i Vikingskipet. Får vi oppleve flere store artister i hallen?

– Det er et mål. Nå samarbeider vi jo med Hamar kommune og Stange kommune om konsertene på Stortorget. Vårt innspill er at vi bør lage et eget selskap, eid av samarbeidspartnerne, for å gjøre denne oppgaven, for å arrangere disse store konsertene.

– Vil Vikingskipet få et sponsornavn som Hamar Olympiske Anlegg har fått?

– Neppe. Skulle det dukke opp en stor nasjonal sponsor, så vil det nok bli vurdert – men i utgangspunktet er ikke Vikingskipet til salgs på en slik måte. Vikingskipet er et landemerke for regionen, ja faktisk også både nasjonalt og internasjonalt. Og … Ja, alt er jo ikke til salgs for penger.

– Om det skulle bli en trase øst, kunne stasjonen legges i tilknytning til Vikingskipet?

– Jeg ønsker ikke å si noe verken om øst eller vest, men Vikingskipet er ikke tjent med å bli liggende inneklemt mellom et jernbanespor og Mjøsa. Det handler om selve bygget, arkitekturen, designen, men også rammen rundt, beliggenheten. Jeg vet jo ikke alt om hvordan dette er tenkt, men ut fra hva jeg har sett av tegninger, så ser det ut som Vikingskipet blir klemt inne. Slik det er nå, så ligger det jo fritt og storslått. Og … Ja, det var jo til og med en frisk diskusjon da vi skulle lage et nytt inngangsparti for publikum. For Vikingskipet er det best at det blir som det er.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke