Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
20. sep
 
Hva skjedde etter Skibladner?
På riksdekkende fjernsyn ble Mjøsregionens perler kringkastet til de tusen hjem. Har det ført til at Innlandet har blitt et mål for flere turister?

Publisert: 06.mai.2017 16:52
Oppdatert: 06.mai.2017 17:09

Skibladner klappet til kai, og gjorde det igjen. Og igjen. Vanlig prosedyre for jubilanten på 160 år, men denne gang kringkastet av statskanalen, minutt for minutt. Hver gang båten la til ei brygge, gikk noen flere tusen innlendinger mann av huse for å være med på festen. Det norske flagget vaiet høyt og smilene satt løst. I sommervarme stuer så hundretusener at kulturlandskapet gled forbi, badet i sol. Mjøsa var rutinert og blinket litt ekstra til TV-kameraene.

I lokalavisene på Innlandet gikk det inflasjon i ordet «folkefest». Noen tusen på Tingnes ble til 5000 på Atlungstad. De vokste til 10.000 på Lillehammer og 15.000 på Hamar. Ryktene sa 20.000 på Gjøvik, og ingen brydde seg med å kvalitetssikre tallene. Brudesløret av småbåter som fulgte Skibladner, er nok lenger rundt kaffebordet i dag enn det egentlig var. Det var fem dager med kollektiv begeistring rundt Mjøsa. Hvem kunne regissert det bedre?

Så når bladene begynte å bli gule, og selv de mest ihuga campingturistene hadde pakket sammen, kunne reiselivsnæringen i Innlandet melde om en jubelsommer.

– Kombinasjonen av TV-sendingene og 160-årsjubileet har resultert i en meget god sesong, rapporterte markedssjef Eva Stø på Skibladner-kontoret.

– Skibladner har vært veldig god reklame for Innlandet, kunngjorde hotelldirektør Mona Smestad på Scandic Hamar.

Senterpartisjef Trygve Slagsvold Vedum tok til orde for å få den nittende nasjonale turistvegen anlagt rundt Mjøsa, og både ordfører Busterud på Hamar og ordfører Johnsen på Lillehammer ville ha mer. De hadde ikke fått nok.

Markedsføringsekspert Trond Blindheim uttalte til HA at det er vanskelig å anslå markedsføringsverdien av ei uke på TV, men han var sikker på at det ville ha stor betydning for regionen og reiselivet.

Se video: Slik er livet på Skibladner.

– På Hedmarken er det økning overalt. Når vi ser resultatene er det lov å være høy og mørk, sa reiselivssjef Merethe Sandum i Hamarregionen Reiseliv i september 2016.

Alle var enige om at dette virkelig var storveies. Så har man klart å holde trøkket oppe? Vil turistene fortsatt til Innlandet, eller var det et blaff?

På Scandic i Hamar klødde man seg en stund bakerst i huet.

– Det kom plutselig veldig mye flere folk, og vi skjønte ikke hvor de kom fra, forteller hotelldirektør Smestad.

For i løpet av juli i fjor fikk hotellet plutselig 1.500 flere gjester enn i samme måned i 2015. Og det var ikke enda flere busslaster turister med hurtigskytende fotografiapparater rundt halsen, organisert av turoperatører, som stoppet et par langpasninger fra Briskeby. Det var familier. Norske familier som ville oppleve Innlandet. De hadde sett det på TV, og ville ha nærkontakt.

– Vi regner med at det var effekten fra Skibladner. Det ble vist fantastiske bilder og solskinn, fastslår Smestad.

Men hotelldirektøren mener det foreløpig er vanskelig å si hvordan det vil se ut i 2017.

– Folk er veldig sene til å bestille overnatting. Per nå ligger vi an til 11.000 gjester i juli, det er på samme nivå som i fjor. TV-programmet hjalp mye på å gjøre folk oppmerksom på regionen, men jeg tror vi har mer å gå på. Det ligger et potensial i at enda flere skal få øynene opp for noe som ligger veldig nær Oslo-gryta, mener Scandic-sjefen.

Et stykke lenger unna Oslo-gryta enn Hamar, ligger Hoel gård bonderomantisk til nede i lia mot Nessundet. Skibladner har seilt sida 1856, på Hoel har det vært aktivitet i over 1.000 år. Nå er det også en velkjent gjestegård og et konferansested, blant annet, og Skibladner legger titt og ofte inntil brygga ved Mjøsa. Det gjorde skuta også på sin TV-ferd. Per Eilif Sandberg vil ikke fortelle i tall hva det har betydd, men han kan gjerne si det med ord.

– Det var en formidabel reise. Og ja, effekten er der den. Ingen tvil om det. Men jeg vil ikke gi konkrete tall, sier Sandberg.

Historisk har Mjøsa hatt en svært viktig rolle i Innlandets utvikling, og var et stykke inn på 1900-tallet hovedferdselsåre for folk, varer og fe. Sandberg tror vannet som Skibladner seiler på igjen vil få en større betydning i årene som kommer.

– Innlendingen har vært litt beskjeden, og har ikke slått seg så mye på brystet. Nå begynner Innlandet å komme på kartet, og Skibladner-effekten på NRK bidro voldsomt. Jeg tror Mjøsa som merkevare kommer til å komme i forgrunnen mer og mer, vurderer verten på Hoel.

En som sikkert har vært på Hoel og der omkring, er ordføreren i Hamar. I alle fall kunne man for under et år siden lese i HA at Einar Busterud hadde funnet hyttedrømmen på sørsida av Helgøya. Men det er ikke bare vangssokningen som har fått øynene opp for Innlandets perler.

– Det er ingen tvil om at interessen rundt området er noe annet enn den var i mai 2016. Ting går smått og pent her, men det er klart at uka med Skibladner i fjor, var toppen av en utvikling vi har sett over lang tid, fastslår Busterud.

Og han nevner flere ting han mener har vært med på å utvikle Innlandet som en destinasjon. Utvikling av strandområdene, de mange mjøsgårdene som stadig utvider tilbudene, og at Skibladner nå ikke er alene om å gå i rute på Mjøsa. Pendlerbåten hadde sin første tur fra Hamar til Gjøvik i 2015. Ordføreren har også et tips:

– Jeg kommer rett fra et møte med reiselivssjef Merethe Sandum, og fikk høre at det er en kraftig vekst i henvendelser på turistkontoret, rapporterer Busterud.

Og på turistkontoret i Hamar kan reiselivssjefen bekrefte med ganske stor sikkerhet, at Skibladner-effekten, den var ikke bare et blaff. Man merker etterdønningene av 30 timer på TV og 20 timer på radio. Og hun har tall. I løpet av de fire første månedene i 2017, har turistkontoret i Hamar opplevd 49 prosent flere henvendelser enn i samme periode i 2017.

Les også: Hamarregionen Reiseliv har snudd underskudd til overskudd.

– Det er fantastisk. Særlig når vi vet at hovedsesongen vår er i juni, juli og august, sier Sandum.

For egentlig har man i korridorene på Østre Torg tenkt tanken om at et turistkontor, det er utgått på dato. Det finnes jo apper og den slags i dagens verden.

– Men fakta er at folk fortsatt vil ha tips og råd til hva de kan finne på og oppleve, forteller reiselivssjefen.

Også på Hotel Astoria i Hamar sentrum snakker man om økt pågang.

– Vi har faktisk dobbelt så mange booka inn nå, som vi hadde på samme tid i fjor, forteller hotelldirektør Vidar Haugen.

Han mener det er reelt å snakke om Skibladner-effekten, selv om det totale bildet nok er mer sammensatt. Men han merker at for flere, har Hamar blitt en endestasjon på ferieturen, ikke bare en transittby på vegen videre.

– Det er flere som reiser til Hamar, og det er til Hamar man vil, sier Haugen.

Samtidig har han et ønske for framtida.

– Vi er nødt til å holde det ved like. Vi kan ikke legge oss bakpå nå, oppfordrer hotellsjefen.

Men der kan bekymrede sjeler bli beroliget av reiselivssjef Sandum. Hun forteller om et gryende samarbeid mellom Hamarregionen Reiseliv og søsterselskapene på Gjøvik og Lillehammer. Om vi ikke kan bli enige om sykehus, så kan vi være enige om at vi alle kan samles rundt Mjøsa uten å tråkke naboen på tærne.

– Når det gjelder samarbeidet rundt Mjøsa, så har det aldri vært så bra som nå, sier Sandum.

Og i 2017 kommer både kongen og dronningen på jubileumsferd. Begge fyller 80 år og skal på bursdagstur gjennom land og strand. 11. juni går de om bord i Skibladner på Hamar, før ferden gjennom Hedmark og Oppland ender i Kongsvinger 14. juni.

NRKs sommertog tøffer også av gårde gjennom regionen og vil gjøre flere stopp. Her har Innlandet ifølge Sandum to gode muligheter til nok en gang å vise hva som bor, finnes og gror blant skog, vann og svaiende kornaks.

– Vi har konkludert med at dette er den folkefesten vi sammen skal jobbe for å få til i 2017, forteller reiselivssjefen på Hamar.

Det håper man også på campingplassen Mjøsa Ferie og Fritid på Nes.

– Alt som retter oppmerksomheten mot Innlandet og regionen er med på å drive i positiv retning, mener daglig leder Jørn Ødegården.

For han tror som hotelldirektør Smestad på Scandic at vi har et større potensial.

– Vi har helt sikkert ikke vært flinke nok til å utnytte det vi har. Vi har ikke vært flinke nok til å se på oss selv som en turistdestinasjon. Selv Arthur Buchardt var negativ til turisme i Ringsaker for ti år siden, erindrer Ødegården.

Snart skal Buchardt bygge seg et mjøstårn. Rett opp i himmelen.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke