Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
BLID: Linn Byberg stortrives i Strandgata, og nå gleder hun seg til at det skal bli folkeliv og loppemarked igjen søndag.
 
Strandgata: Linn Byberg blir glad av folkeliv i Strandgata. 

Publisert: 05.okt.2016 10:43
Oppdatert: 05.okt.2016 12:12

I morgen vil det nok en gang kry av mennesker i Strandgata i Hamar. For sjette og siste gang i år kan hvem som helst ta med seg det de måtte ha av overskuddsartikler og sette opp en stand på loppemarkedet i paradegata.

På markedet i august var det 320 boder og et folkehav anslått til rundt 20.000 mennesker. Det er ingen grunn til å tro at det blir færre i morgen.

LES OGSÅ: Tusener kom til loppemarked i Strandgata

Linn Byberg (46) hadde aldri trodd at loppemarkedet skulle ta av til de grader etter at datteren hennes og i venninne for tre år siden stilte seg opp utenfor Larsen for å selge lopper. Men kreative Linn hadde fått en idé, som er i ferd med å krype oppover på Stortorget etter at det er blitt fullt av stands på begge sider av Strandgata.

Men for henne er det ingen prestisje i hvor mange som kommer. Hun synes bare det er hyggelig å skape liv i byen, og spesielt i Strandgata.

Linn Byberg (46) husker fortsatt første gangen hun gikk i 17. mai-tog i Hamars paradegate, Strandgata, med Storhamar skole i 1977. Hun kan også se seg selv og venninnene med lange fletter komme syklende bortover Strandgata for å stanse på kiosken i parken og kjøpe softis som de slikket i seg i selskap med statuene i Strandgateparken.

Her var hun som liten med faren og så Garden opptre, og i lekeparken svingte hun seg i huskestativet.

Strandgata var også drømmestedet da Linn og mannen Geir Byberg drømte om å starte butikk der Go-kjøp en gang holdt til. På en ferietur lå de sjuke av matforgiftning og filosoferte over hva de skulle gjøre hvis lokalene en gang skulle bli ledige.

– Og utrolig nok. Da vi kom hjem fra ferien og kjørte bortover Strandgata så vi at det sto «Opphørssalg» på Go-kjøp-vinduene, forteller 46-åringen.

Da skjedde ting fort.

Det skulle ikke gå lang tid før ekteparet hadde åpnet Boards & More. Etter hvert ble lokalene etter rørlegger Fin Larsen ledige, og da så kafeen/butikken Larsen dagens lys før de også startet kaffebaren Professo.

Men vi sitter med en fornemmelse av at det er Larsen som er babyen til Linn.

– Jeg hadde en drøm om å starte en blanding av kafé og butikk, og da lokalene i Strandgata ble ledige sa Geir: Nå gjør vi det. Ellers får vi slutte å snakke om det. 08.08.2012 åpnet vi Larsen i Strandgata 53 og 55, smiler Linn.

Og selv om butikken medfører aldri så mye jobb, så har hun aldri angret.

– Vi er energiske og liker å være i farten, men jeg må innrømme at det nesten kunne være uutholdelig den tiden Strandgata var en anleggsplass.

– Men hurra! Se hvor fint det er blitt. Dette er plassen i hjertet mitt, fastslår Linn der hun skuer ut over Mjøsa og i samme åndedrag roser Hamar for byens nydelige beplantning.

Strandgata har en lang og sterk tradisjon i Hamar. Den ble byens første gate da den ble anlagt på begynnelsen av 1850-tallet. Så kom Torggata og Grønnegata. Og når vi ikke helt kjenner til de historiske fakta om gata som går fra Grand til Casablanca, så er det nærliggende å søke bistand hos historikeren Per-Øivind Sandberg.

– Egentlig ble Strandgata til ved en tilfeldighet der den startet ved Dampskipsekspedisjonen – der jernbanekafeen ligger i dag, forteller Sandberg og legger til at Hamars totale veibudsjett var på 400 kroner (100 spesidaler) det året Strandgata ble anlagt.

– Området bortover langs Strandgateparken var så flomutsatt at mange ville legge gata lenger inn enn der den ligger i dag. På Victoria-hjørnet lå grunnen bare 63 centimeter over normal vannstand i Mjøsa, og gårdbrukerne advarte mot å legge gata der. Men der kom gata, og en kan jo tenke deg hvordan det så ut da Mjøsa gikk 10 meter over vanlig vannstand under storflommen i 1860, forteller Sandberg.

Og det var så visst ikke siste gangen Strandgata ble dekket av mjøsvann.

Naturlig nok ødela flommen det meste av Strandgata som var handelssentrum i Hamar på den tiden. Butikkeierne hadde gjerne forretning i 1. etasje, bodde i etasjen over, og var den en kvist på toppen, så rommet den tjenestefolk. I tillegg var det et verksted eller lager i bakgårdene. Også hadde de sin hageparsell på andre siden av Strandgata. Slik var det helt fram til Strandgateparken ble en offentlig park i 1949.

Men tilbake til flommen. Folk kjørte med båt i gatene, men kremmerne stengte ikke butikkene av den grunn. De flyttet utsalget opp i boligen til vannet hadde gått ned igjen.

I hine harde dager var det også ei bru i Strandgata, fortelle Sandberg.

– Det ble bygget ei bru over Strandgata der Bekkegata kommer i dag. Storhamarbekken kunne være veldig stor, spesielt under flommen, der den kom med vannføring oppe fra Ankerskogen.

Og det sies at den ikke altfor brede brua iblant fikk hard medfart av travle gårdbrukere som skulle fort hemmat etter en dag i byen.

Og skulle vi ha glemt noe i forbindelse med Strandgata?

Mye. Men fordi Strandgata ble Hamars paradegate, så har ikke Hamar noen Storgate slik det gjerne er i andre byer.

Ja, også en ting til som det er en smule debatt om for tiden. Parallelt med Strandgata fylte Jernbanen opp et område der det i dag går tog. Hva som skjer med togsporet får tiden vise, men i morgen er det uansett et tog av salgsboder på begge sider av paradegata vår. Og denne gangen har Linn Byberg også sørget for at det at er blir musikk fra ei scene i parken. Også er hun blitt lovet godvær.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke